fredag 6 november 2015

Veckoplanering för träningen

Ja, alltså... Det här fungerar inte. Det kan inte vara så att jag tränar när jag har motivation, och sen helt enkelt kan skita i det när jag inte känner mig så där supersugen. Jag måste ha träningen till en vana igen. Den här veckan har jag ju tränat ordentligt, men det är för att jag är motiverad just nu. Nästa vecka kan det ha totalvänt igen. Jag ska förstås inte träna om jag blir sjuk, men jag måste nog ha ett schema så jag kommer iväg. Och inte minst så att jag verkligen tar några vilodagar! Nu blir det lätt så att jag köttar på. Idag skulle jag egentligen vilja träna, men måste sätta band på mig själv för att lämna träningskläderna hemma. Samma gäller i helgen, det blir träning imorgon, men jag kanske ska köra på söndag med?

Jag gillar att träna på morgonen, då är det mindre folk på gymmet och jag slipper träna hungrig. På eftermiddagen så har lunchen oftast sjunkit undan, och jag känner mig småhungrig framåt fyra. Om jag istället tränar vid nio eller tio på förmiddagen går det mycket bättre.

Dessutom så kör jag en magträningsutmaning just nu, tre av fyra morgnar är det sit-ups och plankan som gäller, mer om det i ett annat inlägg.

Jag vill alltså spika att jag vissa dagar gör en viss typ av träning. Hhmm. Svårt. Jag vill gärna ha helgen fri, eller att jag kan välja vilken dag jag ska köra.

Nu när jag tar upp mitt schema och försöker planera så går det skit och pannkaka. Svårt att bestämma att jag varje måndag ska köra benstyrka till exempel. Det känns som att risken är stor att det blir en dum tid, typ kl 7-8, och att jag då inte orkar och istället skiter i det. Eller så bestämmer jag, och så får jag helt enkelt gå upp svintidigt de dagar jag inte kan komma till skolan lite senare. Den här hösten har jag verkligen fuskat en hel del med antalet timmar som man borde befinna sig i skolan...

Och men nu kör vi då, trots många om och men.

MÅNDAG:
Styrketräning för triceps, bröst och axlar

TISDAG:
Medeljympa på Friskis

ONSDAG:
Styrketräning för ben och säte

TORSDAG:
Styrketräning för biceps, rygg och mage

FREDAG:
Vila

LÖRDAG:
Spinning/Medeljympa/Vila

SÖNDAG:
Yoga/Medeljympa/Vila


Okej, det var det. Så kör jag antingen lördag ELLER söndag, inte både och. Är det något som strular till sig så tar jag och lägger ihop överkroppspassen, som jag hade det innan, eller så kör jag vilodag både lördag och söndag. Men målet är att minst genomföra två styrkepass och ett konditionspass varje vecka, och gärna mer, men att jag dock måste ha TVÅ vilodagar. Känns detta rimligt? Jag hoppas det. Detta innebär också att jag måste bli bättre på att planera mina veckor på söndagarna. Att jag verkligen tar fram min kalender och planerar in alla pass.

Jag kom och tänka på frukost nu... Om jag ska styrketräna på morgonen, mellan kl 7-8, så måste jag kanske ha en extra frukost efteråt. Först havregrynsgröt på morgonen och sen en macka och en frukt innan skolan drar igång, och min proteinshake såklart! Men jag hoppas jag kan köra någon pass mitt på dagen, eller på förmiddagen, så jag slipper de sjukt tidiga morgnarna.

Får se hur det här går. Testvecka nästa vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar