tisdag 8 september 2015

Tränar det jag tycker är roligt och äter det jag tycker är gott

För mig funkar det. Jag älskar träning och tycker att mat som definieras som nyttig är god. 

Jag tränar det jag tycker är roligt
Jag äter det jag tycker är gott
Jag gör det som får mig att må bra
Jag lyssnar på det som ger mig rysningar
Jag läser det som berör
Och jag älskar mitt liv

Jag är den jag är, för att det får mig att må bra. Både fysiskt och psykiskt. Jag skiter i vad världen tycker. Igår ägnade jag hela eftermiddagen åt att fika. Första var det pasta carbonara till lunch vid halv ett, sen en liten kavringssmörgås vid halv tre. Sen framåt fyra fikade jag igen, den här gången mackor av hemgjort bröd med ost på, och nötter, torkad frukt och chokladkaka. När jag sen kom hem, och skulle äta middag var jag inte alls hungrig, det blev yoghurt och müsli. Knasdag när det gäller maten, men jag fick definitivt i mig tillräckligt många kalorier, men kanske inte de bästa näringsämnena. 

Här har jag ett val. Antingen går jag och grämer mig över det här i flera dagar, och har ångest över att jag inte åt speciellt nyttigt. (Det hoppas jag vi alla kan komma överens om, att ovan nämnd mat inte är ett bra substitut för en ordentlig middag.) Eller så väljer jag att se den här dagen som en dag bland många andra. Imorgon är det en ny, precis som i övermorgon. Jag försöker se varje dag som en chans att äta nyttigt och träna, inte som en risk till misslyckande när det gäller detsamma. Jag har inställningen att varje nyttig sak jag äter är bra, istället för att varje onyttig är dålig. 

Jag förstår dock att den här typen av mentalitet inte fungerar om man verkligen behöver/vill gå ner i vikt eller ska tävla i till exempel Bikini Fitness. Men jag väger mina träningsresultat mot min mentala hälsa. Jag har kommit fram till att jag mår som bäst när det inte gör något att det blir fel. Jag gör mitt bästa, och ibland är det bästa för mig, just den dagen, att faktiskt ta en fika med min kompis och njuta av en chailatte. Det handlar hela tiden om prioriteringar. Jag prioriterar träning i mitt liv, för att jag tycker det är förbaskat roligt och njuter av det, men äter också det jag tycker är gott och jag är sugen på. Ibland är det en supernyttig smoothie, ibland är det en pizza. Det samma gäller väl egentligen träningen också, jag tränar det jag tycker är kul för dagen. Ibland är det kondis, ibland är det dans, ibland är det styrka, och ibland känner jag mig fantastiskt nöjd med min vardagsmotion. 



HÄR VILLE JAG HA EN TRÄNINGSMOTIVATIONSBILD. Men jag skiter i det. Allt handlar om att man ska se snygg ut, livet är mer än så. 



Så fundera på det: Hur långt är det rimligt att jag drar tränings- och hälsohetsen i mitt liv? Vad mår jag bra av? Hur mycket av vad? Och när får jag släppa på gränserna? Har jag några gränser, eller går det relativt bra ändå? 

Alla människor mår fysiskt bra av att röra på sig, men du måste bara hitta det som får dig att må bra och vara nöjd psykiskt också. Du ska må bra, det är viktigaste, och svåraste, en smal balansgång mellan träning, kost och välmående. Fast, vet du vad, det ena behöver inte utesluta det andra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar