söndag 13 september 2015

Gymgrossisten gör mig frustrerad

Jag vet inte riktigt hur jag ska börja...

Jag hade beställt proteinpulver på Gymgrossisten. Ja, jag nämner företaget vid namn eftersom jag tycker det känns väsentligt. Det var det "vanliga" proteinpulvret, vassleprotein från ett av de stora företagen. Två påsar på vardera ett kilo. Leveransen var snabb och jag kunde hämta ut mitt paket bara några dagar efter att beställt, strålande egentligen.

Men...

...i paketet låg även ett presentkort. Ett presentkort på 250 svenska kronor. Fantastiskt kan man tycka! Eller det tyckte jag först, trodde nästan att det var ett skämt. Det var väl trevligt och så, med ett presentkort, på flera hundra kronor. Jag tackar väl och tar emot. Problemet gäller valet av butik som detta presentkort gäller på.

Det är ett presentkort på kläder, inte vilka kläder som helst, utan HERRKLÄDER. Kläder som är gjorda för män. Vad ska jag med det här till? Jag har ingen som helst användning av varken ett presentkort på herrkläder eller faktiska herrkläder. Varför tar Gymgrossisten för givet att jag är en man? För att jag beställer proteinpulver? Jag vet att det finns proteinpulver, vissa enstaka sorter, "som är anpassade för kvinnor", är det bara de jag har att välja på när jag ska handla? För om jag handlar av någon vanlig sort, då tas det direkt för givet att jag är en man.

Varför kan inte jag välja det billigaste proteinpulvret, för att jag är tjej? Utan måste köpa special som är dubbelt så dyrt (bara prisskillnaden kan göra mig galen, föresten...). Eller ett val har jag väl, men inte om jag ska kunna ta del av presentkortet.

Jag blir provocerad.

Det "vanliga" är manligt, och kvinnor har bara något litet extra vid sidan som de kan välja på. Mannen är det vanliga och naturliga, kvinnan är bara ett bihang. Jag blir så frustrerad. Borde inte jag som uppenbarligen bryter mot normen att tjejer inte ska gå upp i vikt eller dricka proteinshakes bli uppmuntrad?

Jag är kvinna, och vill vara det, men vill också dricka proteinpulver utan att min könsidentitet sätts på prov för det. Tänk vad fantastiskt om det hade varit ett presentkort på kläder eller träningsutrustning som passar både män och kvinnor? Eller om de produkterna jag köpte istället varit 250 kronor billigare?

SKÄRPNING GYMGROSSISTEN. Vill ni att jag ska handla från er igen från fan ta och se utanför boxen! Eller snarare se verkligheten för vad den är, vi tjejer vill också bygga muskler och dricka proteinpulver.

Så nu vet jag inte om jag ska skicka tillbaka allt proteinpulver, kräva pengarna tillbaka och handla någon annanstans, eller om jag i protest ska dricka upp det för att bevisa att kvinnor också dricker proteinpulver. TROTS att det är anpassat efter normen, det vill säga männen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar