onsdag 2 september 2015

Att göra något som man mår bra av

Vissa dagar är magiska. Andra är ett helvete. Igår var det mycket som var jobbigt. Jag var sjuk, jag hade en tjock hals, det regnade, jag skulle bära med mig en massa saker till skolan (i regnet, i en papperspåse) och jag hade ännu en ny finne på hakan. Såklart. Kanske inte ett helvete, men det var mycket som gick emot mig.

Men det finns ändå ett rosa skimmer över mitt liv. Även om det ibland känns skit. Det här rosa skimret består av vetskapen att jag gör saker i mitt liv som jag mår bra av. Jag har gjort val som jag känner jag är nöjd med. Visst, ibland blir det fel, men jag är snabb på att backa, rätta till och försöka igen.

Jag vet att det känns klyschigt. Men jag mår fantastiskt bra av att veta att jag gör saker som jag tycker om. Jag gör dem för min skull. Jag gör dem tack vare val och ansträngningar jag gjort tidigare. Jag skulle kanske kunna göra andra saker, och känna mig nöjd med det, men nu är det här det jag gillar och därför väldigt glad och tacksam över att det är så mitt liv är.

Det jag pratar om är såklart valet att flytta till Stockholm, och valet att bli arkitekt. Och att jag gör ett aktivt val när det gäller min fria tid. Vill jag ligga hemma på sängen och kolla på film en kväll, så gör jag det, för att jag vill det och för att jag mår bra av det.

Jag tror att jag har mig själv att tacka för mitt rosa skimmer. Ett skimmer som jag hoppas alla människor någon gång kan få uppleva. För visst kan man ha jobbiga dagar, men det är ändå du som väljer vad du ska göra med ditt liv. Du är din egen författare. Ibland händer oförutsedda saker, som är oönskade, men då är det upp till dig själv att göra det bästa av situationen. Jag vet! Det låter klyschigt.

Är jobbet tråkigt? Sluta. Sök ett annat. Eller en annan utbildning. Som jag till exempel, jag provjobbade på en restaurang i höstas, först kändes det bra och sen inte alls bra. Jag valde att sluta, trots att jag behövde pengarna. Jag bestämde att det för mig kändes bättre att leva snålare än att ha ett extrajobb vid sidan om studierna som jag inte trivdes med. Jag prioriterade bort vissa saker, typ biobesök och en pizza på helgen, för att få må bra. Ett beslut som jag är glad över. Ett beslut som i slutändan faller ner som rosa skimmer.

Och jag menar inte att allt alltid är rosaskimrande och perfekt. Min gymnasietid var ofta ganska jobbig och tung. Jag pluggade mycket och hade inte tid med annat. Men jag gjorde det för att jag hade ett mål, en dröm. Jag såg värdet i att jobba på då, igenom det tunga, för att få komma ut i ljuset på andra sidan. Såhär tror jag livet är, ibland är man i passager som ska leda någon vart, och ibland är man framme i ljuset.

Jag vill bara att du ska kunna njuta av ditt liv, och dina val, oavsett var du är i livet. Och oavsett hur det känns. Du är din regissör och det är upp till dig hur du mår. Ta dina beslut, och ta ansvar för dem. Njut, även om det regnar och du har en söndrig papperspåse i handen, du är ju ändå på väg framåt, trots att vissa steg är jobbigare än andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar