måndag 31 augusti 2015

Ellen Tipsar: Atleterna på SVT

Tänkte börja med en ny etikett, "Ellen Tipsar". Tänkte skriva som saker som jag anser är allmänt najs, och som jag vill tipsar er läsare om.

Först ut är SVTs nya satsning Atleterna! Ett TV-program där åtta kvinnor och åtta män tävlar i olika fysiska grenar. Deltagarna tävlar i par, en man och en kvinna, och i varje program åker ett par hem, förlorarna. De som sist blir kvar vinner och får möjlighet att skänka en halv miljon kronor till den idrottsförening som hjälpt dem under deras tränings- och idrottskarriär.

Det här programmet är visserligen ett tävlingsprogram, och jag brukar inte vara så förtjust i program där människor åker ut. Men det här känns bra. Jag tror dels att det handlar om att vinsten ska gå en idrottsförening, och inte till en privatperson. Jag tror att idrottsföreningar gör mycket för många i människor i Sverige, både förr och nu, och att ge dem en hyllning som det här är otroligt viktigt. Men jag tror även det handlar om att få se människor, som tränat, slitit och lagt ner otroligt mycket tid på sin kropp och tankar. Jag tycker det är något fantastiskt häftigt med människor som ger allt, för något de älskar. Visst är det ganska ytligt med lopp som ska springas och pilar som ska skjutas, men det är ändå något otroligt häftigt med människor som gör saker de tycker om och mår bra av.

Idén om att de tävlar i par gör också något positivt för programmet. Peppningen är total och jag bara njuter när jag hör de tjoa och heja på varandra. "You can do it!"

Jag blir motiverad till att träna av det här programmet. Inte motiverad till att göra precis det de gör, men motiverad att göra saker som får mig att må och trivas lika bra som jag ser att de gör i programmet.

Programmet hittar du på SVT-plays hemsida; www.svtplay.se/atleterna.

Bild lånad från SVTs hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar