måndag 8 juni 2015

Dålig uppdatering och dålig disciplin

Börjar med att be om ursäkt för den väldigt dåliga uppdateringen här på bloggen. Jag kommer inte ihåg exakt vilken dag det senast var jag bloggade, men scrollar du ner här, så lär du ju hitta det senaste inlägget innan detta.

Det var fredag, och jag skulle tränat hela kroppen, antingen på gymmet eller hemma. Men det blev inte av. Jag valde att spendera dagen med min klass och vi hade avslutning tillsammans. Det var sista dagen som en studio i första året på KTH, och det var dessutom examinationsdag för femmorna (de färdiga arkitekterna...) och på det sista dagen som arkitektprogrammet på KTH var "Stockholms fulaste byggnad" på Östermalmsgatan 26. Till hösten flyttar vi upp på campus. Kvällen spenderade jag med nya vänner, ätandes hamburgare på en pub. Så träning var helt enkelt det varken tid eller lust till.

Det var lördag, och jag skulle tränat konditionsträning. En löprunda var planerad. Det blev det inte heller något med. Jag skrattade och grät om vartannat, utnyttjade tiden till max, bara var, innan jag skulle ta tåget till Skåne för jobb. Men jag gick faktiskt en promenad på förmiddagen. Tre kilometer som vanligt, men i ganska långsamt tempo. Tänkte på en massa tankar som behövde tänkas. Behövde få kontroll och försöka förstå.

Det var söndag, och jag skulle tränat yoga. Men det så blev det inte. Efter tågresan var jag helt slut, hade kanske behövt sova, men jag träffade en kompis ombord och vi pratade hela vägen ner. Trevligt värre. Men, jag var faktiskt på ett kallbadhus på kvällen. Vi bastade och badade i havet om vartannat. Det kändes som om jag sprungit ett lopp varje gång jag kom in i bastun igen. Pulsen gick i ett och man blev nästan andfådd. Antar att det beror på det stora påfrestningen man utsätter kroppen för i och med varma och kalla förhållanden. Undra om man får bättre kondition egentligen...

Morgonyogan har det verkligen inte heller blivit något med. Har skippat alla pass. Jag har inte velat gå upp extra tidigt utan njutit av sovmorgnar.


Men vet ni vad? JAG HAR INTE DÅLIGT SAMVETE ÖVER DET HÄR.

Mitt motto: Du kan alltid börja om

Mitt förhållningssätt till träning går ut på att allt jag gör och är duger precis som det är. Jag tränar för att jag tycker det är kul och för att jag får en kick av det. Och skulle det vara så att jag äter godis en eftermiddag, och skippar i träningspasset, så blir jag varken arg på mig själv, eller frustrerad, utan tänker att jag ska ta nya tag imorgon. Om det är det jag vill. Om jag istället vill ligga och titta på TV-serier ytterligare en eftermiddag, så är det fritt fram! Absolut! Men eftersom jag får ut så mycket av min träning, och njuter av den i vissa aspekter, så tränar jag så länge jag är motiverad. Det kanske inte alltid blir enligt planen, men jag rör på mig i alla fall.

Och då var vi tillbaka på det här som gäller motivationen. Vad drivs du av? Så länge det är motivationen som driver dig framåt, och inte piskan som tvingar dig, så är du på rätt väg. Visst känns det skit ibland, och det får det göra, och då kan du tvinga dig. Men drivet till träningen måste vara det överhängande, och det är det bara du som kan definiera.

Jag ska försöka hålla mig till min plan, min träningsutmaning, men det blir som det blir. Precis som alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar