måndag 8 juni 2015

ANDRA PERIODEN I UTMANINGEN (VECKA nr 4-11)

Nu kör vi!

Andra delen i min utmaning! Det här är den långa delen.
Här kommer ett schema och förklaringar. Alla veckor är i princip desamma så jag kör en exempelvecka med förklaringar:


MÅNDAG:
Gruppträning
Jag kör ett medelpass (typ friskis) som varar i nästan en timme. Om du inte har möjlighet att gå på gruppträning skulle jag kanske gå en rask promenad eller springa en runda. Gör det som passar dig och som du tycker fattas i programmet.

TISDAG:
Grundstyrkeövningar
Jag kör tre övningar som ger bra grundstyrka: armhävningar, benböj och långa sit-ups. Jag börjar första veckan med 10 x 3 av varje övning. Veckan efter gör jag fler repetitioner, och ökar hela tiden.

ONSDAG:
Kortdistanslöpning
Löpning i ganska högt tempo, kanske 2-3 kilometer. Vill du hellre springa långt och långsammare? Gör det!

TORSDAG:
Grundstyrkeövningar
Samma som tisdag. Jag håller samma antal repetitioner på tisdagar och torsdagar i samma vecka.

FREDAG:
Vilodag

LÖRDAG:
Intervallöpning
Kort distans igen, men satsa extra på att varva snabbt och långsamt för att förbättra konditionen.

SÖNDAG:
Statiska övningar
Samma som föregående perioden. Jag kör plankan, jägarvila och håller armarna sträckta rakt upp. Har olika tider som jag ska hålla övningen för de olika övningarna, och ökar successivt för varje vecka. Öka tiderna från förra perioden.

Nu är tanken att du själv ska modifiera ditt pass. Välj russinen ur kakan, byt och lägg till. Du väljer, det är din kropp, din tid och din glädje som ska prioriteras.

Jag har fullt upp vareviga dag. Träningen kommer definitivt bli lidande. Jag jobbar dubbla jobba (snittar 52 h/veckan, vissa dagar blir det först kl. 7:00-15:30 och sen kl. 17:00-21:30) och vill umgås med så många vänner som möjligt under tiden jag är här i Skåne. Jag kommer antagligen att förkorta passen, träna extra när jag har tid och utnyttja kompisars idéer och tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar