tisdag 12 maj 2015

Mitt kommande träningsår 2015, hahhah ha haaa

Eeeh, det här inlägget tänkte jag skriva i januari. Så gick det med det. En plan som aldrig blev av. Så jag skriver nu istället. Nu när motivationen är på gång, träningssuget suger i magen och allt jag vill göra är att snöra på mig träningsskorna och springa det fortaste jag kan.

Så januari blev maj. Vad har hänt sen dess? Att jag blev sjuk har väl ingen av mina läsare missat. I en månad varvades förkylning med halsfluss och förkylning igen. Sen kom jag iväg till gymmet några veckor, och allt flöt på riktigt bra. Men så kom motivationsdippen och de senaste två månaderna har jag knappt tränat alls. Jag hade helt enkelt ingen lust alls. Legat hemma och käkat pizza och choklad om vartannat. Nyttigt? Inte speciellt. Under några veckor åt jag choklad varje dag. VARJE DAG. Inte likt mig alls. Så jag försökte bli av med beroendet, och nu är jag inne på andra veckan med choklad bara på helgen (mer om det i ett annat inlägg).

Men nu har ett mirakel skett. Jag är supersugen på att träna. Kanske kan det bero på att jag är sjuk igen, och nu kan jag inte träna, vilket får mig att vilja det ännu mer. Gräset är grönare på andra sidan typ. Det man inte kan få eller kan göra, det vill man alltid eller göra. Så känns det just nu. Jag vill lyfta tungt, jag vill känna att hjärtat springer galopp i bröstet, att blodsmaken ligger tung i munnen och musklerna skriker utav mjölksyra. Jag vill ta i. NU. Men nu går det inte, nu måste jag vila åtminstone ett par dagar till. Frisk först, sen så. Sen jävlar är det min tur.

2015 då?

Eller resten av det. Sommar i Skåne på grund av jobb. Gruppträning hemma - check. Långa promenader med hunden - check. Springa i skogen - check. Jag vill.

Men vad ska vara min motivation? Vad ska jag ha för morot och vad ska jag ha för piska, för att inte ge upp igen? Hur ska jag formulera mig? Och hur ska jag fortsätta motivera mig när nått mitt mål?

Jag har en lista i alla fall:

  • Jag vill ha roligt när jag tränar
  • Jag vill bli starkare
  • Jag vill springa fortare
  • Jag vill kunna springa och känna det känns fantastiskt
  • Jag vill känna att träningen ger mening till mitt liv (precis som jag kände innan)
  • Jag vill våga testa nya saker
  • Jag vill ha olika träningsutmaningar som hjälper mig vidare
  • Jag vill hjälpa er läsare att också bli motiverade
Okej. Det är ju något i alla fall. Motivationsformuleringen får jag återkomma med. Att jag är sugen på att träna kan inte vara allt, det måste finnas något mer, eller något som gör att jag alltid är sugen. Eller alltid och alltid, men jag ska inte kunna gör två månaders uppehåll bara på grund av motivationsbrist, i så fall är det något fel på motivationen eller min tanke om träning. Mina mål måste kunna mätas. Men samtidigt känner jag mig så nöjd med min kropp att jag inte vill ha några mål som har med den att göra. Jag vill inte känna mig tvingad att träna för att känna att jag är vacker, alla är vackra precis som de är. Det ska inte vara motivationen till träning. Inte för mig i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar