fredag 22 maj 2015

Min ämnesomsättning har förändrats

Först var jag fjorton, åt som en normal fjortonåring, och vägde ungefär femtio kilo. Sen satte jag in en p-stav i armen ungefär när jag fyllde sexton. Då började jag äta. Och jag åt, åt och åt. Och på ett par månader hade jag gått upp åtta kilo. Och tur var väl det, jag var ju underviktig innan. Och sen gick jag upp lite till, lite muskler och så. Sen plockade jag ut staven i höstas, nu nitton, och mina tidigare gigantiska frukostar (stekt ägg, enorm tallrik gröt och en grov rågmacka) byttes ut mot lite mindre portioner. I den vevan gick jag nog lite ner i vikt. Och sen hade jag ett träningsuppehåll nu i våras, och åt mindre igen, utan att direkt tänka på det. Jag var inte lika hungrig helt enkelt.

Nu har jag kört på med träningen ordentligt i snart två veckor och hungern är total. Hungrig på mellanmål, hungrig på kvällsmat, hungrig på frukost, så snabbt, och mest hela tiden. Nu kan jag inte gå utan mat i sex timmar (frukost till lunch) utan att bli speciellt hungrig (som för några veckor sedan), utan blir hungrig snabbare. Snacka om att träningen förändrar ämnesomsättningen. När jag tränar behöver jag så mycket mer mat, och jämnare påfyllning. Men det är inte så att jag bara behöver mat precis efter jag tränat, och sen är det bra, nej, ämnesomsättningen är högre så länge jag återhämtar mig. Träningsvärk, trots att jag inte tränar något under den dagen, innebär att jag behöver mer mat. Inte så konstigt egentligen. Muskeluppbyggnaden behöver energi

Antar att alla människor är olika. Men det är för mig otroligt fascinerande hur träning, hormoner och rutiner kan vända på hungerkänslorna. Det är såklart logiskt, men häftigt att uppleva. Inser då att träningen har någon effekt. Motiverande värre!

Jag har inte fört dagbok över vad jag ätit, utan mer tänkt på vilka mål jag brukar äta. Frukost, lunch, middag. Men idag blev jag vrålhungrig vid fyra, fast jag inte brukar äta förrän sex på kvällen. Mellanmål it was then. Och det tycker jag är viktigt, att lyssna på sin kropp. Tränar man, och är väldigt hungrig så är det brist på energi. Då är det meningen att man ska äta, så kroppen kan återhämta sig. Om man inte äter ordentligt ökar risken att man blir sjuk, eller helt enkelt inte får ut så mycket av sin träning som man egentligen förtjänar. Så vill vi väl inte ha det, eller hur?

Så ät när du är hungrig. Det gör jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar