torsdag 14 maj 2015

Kroppsideal eller hälsoideal?

"Men jag vill nog inte dra ut och käka innan, sätter man i sig en pizza och en öl så är ju allt förstört!" hörde jag från en kompis, när vi pratade om vad vi skulle göra innan en danskväll.

Förstört? Ja, men det var precis vad hen menade, att all träning och all nyttig kost skulle vara som bortblåst över en halvtimme. Att pizzan och ölen, jag vet inte, skulle göra att hen ökade något otroligt i vikt? Att kroppens insida skulle bli förstörd av mycket fett och "extra" kalorier?

På något sätt har vårt extrema hälsoideal, att alltid träna rätt, äta rätt, meditera rätt, blivit de ENDA rätta. Det vackra. En person som tar hand om sig själv är vacker, så låter det. "Alla personer ser olika ut, och alla kroppar är suuuuperfiina, så länge vi alla tränar, äter bra och tar hand om oss själva enligt konstens alla regler". Men så fort salladen byts ut mot en pizza eller träningspasset byts ut mot en eftermiddag i soffan så försvinner känslan av att vara vacker och rätt. Även om du inte gått upp ett endaste gram i vikt, eller millimeter i midjan.

Visst är ett hälsoideal bättre än ett skönhetsideal. För så tycker jag mig se att det förändrats. Den smala barbiekroppen har nu blivit en kropp som ska kunna användas, som är stark och snabb. På något vis har kroppens hälsa blivit viktigare än dess utseende. BRAVO! Äntligen! Jag vill att alla som vill ska kunna känna sig friska, starka och snabba.

Men hur blir det då med skammen? Skammen som kommer när man satt i sig en pizza, eller chokladen efter maten? Om alla alltid hade varit perfekta, alltid tränat som de skulle, ätit och gjort deras liv i ett perfekt och balanserat så hade ju allt varit frid och fröjd. Men nu är ingen människa perfekt, ibland orkar man inte träna eller så går man till pizzerian för man orkar inte laga mat. Men så känner man skuld och skam för det. Inte okej.

Jag vill att alla människor ska kunna känna sig nöjda med sig själva, sina kroppar och sitt utseende, oavsett hur de ser ut. Att lära sig älska varje kvadratcentimeter av sin kropp. OAVSETT hur den ser ut.

Men det är såklart, att det är en fin balansgång. Äter man pizza och dricker läsk varje dag mår kroppen fysiskt sett sämre. Men det ska vara upp till varje enskild person, hur och om det ska spela någon roll. Jag vill att det ska vara du som bestämmer över ditt liv, över dina träningspass och över din pizza, och att du tycker att du är bäst, vackrast och snyggast oavsett vad. Jag vill inte att vi ska definieras av någon trend, som till exempel hälsotrenden ju nu, utan av oss själva.

Så ta pizzan när du vill, träna när du vill, må bra alltid. Gör det du känner för och var nöjd med det. Och om du ångrar dig så finns det ju alltid en dag imorgon, när du igen kan göra precis som du vill. Hälsoidealet borde bytas ut mot ett göra-vad-du-vill-ideal. Och ska du ut och dansa, ta en pizza och en öl, för på dansgolvet blir man ändå alltid galet hungrig!


PS. Ett tips för att lära sig se det vackra i människokroppen är att gå på kroki, vilket är en konstform där men skissar av en naken person/modell. Det fick mig att se värdet i människokroppen och värdet i faktumet att alla är unika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar