måndag 11 maj 2015

Hur får jag träningsmotivation?

Världens tuffaste fråga inom träningsvärlden. Antingen så har du den eller så har du den inte, den där motivationen. Och har du motivationen så kan du vilken dag, timme, minut eller sekund som helst tappa den. Ska man då kämpa vidare och hoppas att den kommer tillbaka, eller ska man ge vika för sig själv och faktiskt lyssna på kroppen och huvudet? Kanske finns det en bra anledning till att motivationen försvunnit.

En första sak är i alla fall säker. Du måste ha någon slags motivation, mål, med din träning. Någon idé om varför du ska göra det, varför du ska träna. Jag tror det var här någonstans som jag fastnade. Jag såg ingen mening med min träning. Vad ville jag uppnå? Jag hade säkert någon liten idé, men nu är den helt borta. Jag kan inte, hur jag än försöker, minnas vad det var som gjorde att ville träna i våras. Och vad det var som gick förlorat när jag insåg att jag inte ville träna. Eller egentligen var det kanske inte något som gick förlorat, utan kanske snarare att jag insåg att jag inte hade det jag behövde: En anledning att ta mig till gymmet fyra gånger i veckan.

Så för mig handlar alltså träningsmotivation om att hitta en anledning med min träning. Varför tränar jag? Träningsmotivation kan handla om:

  • nöjet, det är kul att träna
  • klara av en viss prestation (springa en viss distans på tid, ta en viss vikt i benpressen)
  • bli smalare (minska fettprocent)
  • bli starkare (öka muskelprocent)
  • gå upp i vikt/gå ner i vikt
  • springa ett lopp
  • utmana dig själv i en ny sport
  • tävla i din sport
  • få bättre självförtroende (bevisa för dig sig att du vågar, vill och kan)
  • uppnå känslan av eufori när du faktiskt har tränat
  • umgås med andra människor
  • känna att du göra något viktigt med din fritid
  • ha en stark kropp som orkar mer (nu och/eller när du blir äldre)
Jag vill gärna bocka av flera av dessa för att känna tillräckligt med motivation. Allra helst av allt den första, jag vill känna att det är kul att gå och träna. 

Så, hur får jag träningsmotivation? Jag kan endast svara för mig själv. Jag får motivation när jag känner mening med det jag gör. Det måste vara kortsiktiga mål, och långsiktiga. Och de får inte bara handla om utseende, jag måste ha mål som också får mig att må bra på insidan. Mål som till exempel handlar om att jag tar mig själv tid och tar hand om mig själv. Mål som kanske också handlar om att jag klarar av saker, saker som jag kanske inte trodde att jag vågade. 

Hitta en mening med det du gör, och låt den meningen och anledningen ta dig vidare när huvudet inte vill mer, när latheten har över. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar