söndag 9 november 2014

Varför blir man förkyld?

Jag har funderat på det, vad som är den utlösande faktorn när det gäller förkylningar. Jag har ju faktiskt bli förkyld och sjuk otroligt många gånger den här hösten, senast för ett par veckor sedan. Totalt tror jag att jag är uppe i fyra eller fem gånger nu, på knappt tre månader. Så var det inte innan, innan när jag bodde i Skåne.

Så vad har hänt sen jag flyttade upp från Skåne? Vad kan ha hänt som påverkar mitt immunförsvar så pass mycket att jag blir sjuk stup i kvarten?

1. Miljöombytet såklart. Skåneluften är utbytt mot luften i Stockholm. Jag bodde visserligen på landsbygden i Skåne, och andades skogsluft, och nu bor jag i förort till Stockholm, men jag tror inte det har så stor skillnad. I och med min flytt tar jag nu hand om mig själv, och det lägger såklart större press på mig. Jag måste klara av allt själv, annars blir det inte gjort. Om inte jag handlar och lagar mat så blir det inga matlådor, enkel matematik. Så stressen har definitivt ökat, både med ny utbildning, långa dagar och mer som måste göras.

2. Förändrade kostvanor. Jag vet inte om man skulle kunna säga att jag äter rätt så ensidigt... Jag lagar två maträtter och gör matlådor från dem till en hel vecka. Det innebär att jag bara äter två typer av mål (förutom min gigantiska frukost då) om dagen, som dessutom är precis likadana veckan ut. Var tog den varierande kosten vägen? Problemet ligger också i att jag har så lite plats nu, så jag kan inte ha hur många matlådor som helst i frysen, och jag kan inte heller handla och laga mat oftare, för det hinner jag inte. Jag äter dessutom mycket mindre färska grönsaker, även om jag älskar det. Grönsaksproblematiken har jag tagit upp i ett annat inlägg, det kan du läsa här; En tanke kring att äta mer grönsaker och dricka mer vatten

3. Mer träning. Just nu strävar jag efter att träna fyra gånger i veckan på gym, och en gång hemma. Det är mer än jag tränade innan. Jag tycker om det, och det känns som om min kropp orkar med. Jag har ju vilodag på onsdagar och då hinner kroppen återhämta sig från träningsvärken. Men det kanske ändå är för lite? Eller så äter jag för lite i förhållande till hur mycket jag tränar. Min frukost är visserligen gigantisk (ett stekt ägg, dubbel portion havregrynsgröt OCH en rågmacka) och jag brukar hålla mig mätt ända till lunchen på den. Det kanske är mina matlådor som är lite små?

4. Oregelbundna sömnvanor. I perioder som kan jag vara jätteduktig med att sova mycket, och i andra perioder kan jag snitta 7 timmar per natt i en vecka, som är alldeles för lite. Jag behöver minst 8, och kanske allra helst 8,5 eller 9 timmars sömn per natt. Här har jag dessutom sett ett tydligt samband mellan sömn och förkylningar, sover jag för lite så blir jag direkt sjuk. Skärpning på den här fronten!

5. Mindre vardagsmotion. Hemma i Skåne har vi en hund. När jag gick i skolan i våras så gick jag med henne varje vardag (förutom tisdagar) i minst en halvtimme. Tråkigt? Ja, ibland. Men de där promenaderna gjorde antagligen underverk för hälsan. Inte det att konditionen blev superbra, men jag tror det är bra för immunförsvaret. Nu blir det lätt att man sitter stilla hela dagarna framför ritbordet, går till gymmet och åker hem. Men vardagsmotionen glöms bort.


Så, en slutsats av det här...
Stressa mindre, äta mer (speciellt grönsaker), lyssna på min kropp och försök förstå om jag verkligen orkar fyra gympass i veckan, sova ordentligt (alltid!) och kanske försöka klämma in en ordentlig promenad åtminstone alla gymfria dagar i veckan. Så ska jag försöka hålla mig frisk i framtiden!

Idag är läget med mitt öra något försämrat, jag hör sämre, men det gör inte ont. Jag pratade med sjukvårdsupplysningen och hon som svarade där trodde svullnaden i örat skulle ge med sig efter ett tag, precis som vilken förkylning som helst. Men börjar det göra ont så ska jag till vårdcentralen, för då är det antagligen öroninflammation. Jaha, då var det utrett. Jag häller i mig Kan Jang och ingefärste i väntan på bättre tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar