söndag 2 november 2014

Test: Är jag överkänslig mot gluten?

Förra helgen kom min lillasyster upp för att hälsa på, och sen dess har har jag slarvat ordentligt med maten. När jag skriver slarvar, så menar jag egentligen: ätit precis vad jag känt för, vilket inkluderar gluten, mjölkprotein, godis, kakor och andra onyttigheter. En bulkvecka helt enkelt.


Och hur har det gått?

Jodå, det har faktiskt fungerat. I helgen, på lördagen, hade jag rejält ont i magen och mådde lite illa, men efter ett par dagar med gluten så hade jag vant magen. Det fungerade normalt. Därför tror jag INTE att jag är överkänslig mot gluten, men att det kanske inte är optimalt för min mage. Om jag kan vänja mig av med något och sedan får ont i magen när jag äter det igen finns det ju något som inte är bra. Tanken har dock slagit mig att hela alltihopa kan vara en placeboeffekt (något som hjärnan skapar, utan relevans till verkligheten), och att jag faktiskt tål gluten och att magontet bara är hittepå.

Det som dock är tänkvärt är att gluten finns i många kolhydratrika produkter och recept (i princip alla kakor, tårtor, bröd och pastasorter). Genom att exkludera dessa livsmedel så får i dig mindre kolhydrater, och antagligen socker också (många produkter med mycket gluten innehåller också socker) vilket bidrar till en bättre hälsa.

Slutsats: Gluten är kanske inte så illa, inte för mig i alla fall, men med glutenet kommer också socker. Genom att undvika gluten kan jag också undvika mycket onödigt socker och på så sätt må bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar