måndag 10 november 2014

Stark morotssoppa med ingefära och vitlök

Jag kör billiga veckan hemma hos mig den här veckan. Eftersom jag har så lite plats i kyl och frys måste jag använda slut på de råvaror jag köpt. Så vad gör man med nästan ett kilo morötter? Det bästa jag kunde komma på; morotssoppa!

Ingredienser (6 portioner):

700 g morötter
1 vitlöksklyfta
2 msk finriven färsk ingefära
olja att steka i
9 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
2 dl röda torra linser
4,5 dl mjölk (jag använda havredryck)
2 tsk tomatpuré
2 tsk sambal oelek (ta mindre eller undvik om du inte gillar stark mat)

Gör såhär:

Skala och riv morötter och ingefära. Pressa vitlök. Stek allt med olja i en kastrull eller gryta som rymmer mycket. Tillsätt vatten och buljongtärning. Låt koka i 10 minuter. Tillsätt röda linser och låt koka i tre minuter till. Tillsätt mjölk, tomatpuré och sambal oelek och låt koka upp igen. Klar att servera! Jag äter en rågmacka med ost och en tallrik färska grönsaker till min soppa. Vill du ha mer protein kan du ha räkor eller kanske stekt bacon, välj själv!



En vegetarisk, billig, rätt som blev väldigt god. Jag letade upp ett recept på nätet och gjorde sedan utifrån det, och det blev väldigt bra. Kul när det blir det, bra alltså. Jag blir lite peppad!

Jag lyckades dessutom i förmiddags bli av med mitt lock för örat genom att tryckutjämna (blåsa i näsan samtidigt som du håller för den så att ingen luft kommer ut) som man ofta gör när man flyger. Vilken lättnad! Så glad att jag nu förhoppningsvis slipper öroninflammation den här gången.

Trevlig kväll! (Träningen blir som den blir den här veckan, inget imorgon i alla fall.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar