onsdag 22 oktober 2014

Vad är träningsvärk?

Frågan som alla ställer sig och det inte riktigt finns några svar på. Det finns åtminstone ett par olika teorier om varför den uppstår. Jag har läst artikeln "Kan man bli av med träningsvärk?" av Daniel Richter och tänkte sammanfatta den i ett inlägg här. Daniel Richter driver hemsidan Styrkelabbet.se och jag har hittat artikeln HÄR.

Träningsvärk kan uppstå efter träning. Huvudsakligen finns det två idéer om vad den kan bero på. Den ena idéen handlar om att träningen skapar små muskelskador som blir små inflammationer som gör ont. Den andra idéen om varför träningsvärk kan uppstå handlar istället om att smärta skapas i uppbyggnadsfasen av muskeln, det vill säga när muskeln bygger upp sig för att orka med samma belastning nästa gång. Detta skulle i så fall också ge svar på varför man får träningsvärk i början, när man endast kört passet en gång, men efter flera gånger med samma pass minska värken.

Daniel Richter påpekar dock att detta INTE betyder att träningseffekten uteblir bara för att man inte får träningsvärk. Det skulle dock kunna vara så att träningen är som mest effektiv när man utför passet för första gången och de närmast efterföljande gångerna, men sedan minskar effektiviteten och därmed träningsvärken.

Det finns olika "gympalärartips" som vi alla som utsatts för den svenska grundskolans idrott fått höra. Det handlar om uppvärmning, stretching och nedvarvning. Det finns tyvärr inga vetenskapliga bevis på att dessa övningar och moment skulle minska träningsvärken. Dessvärre är det så att överdriven stretching i sig kan leda till muskelvärk.

Jag har sedan i söndags med min personlig tränare och ett stretchpass (och övningen björngången) haft otrolig träningsvärk/muskelvärk och försöker fundera ut vad det kan bero på. Jag gjorde även ett annorlunda benpass i måndags, annorlunda på så vis att jag gjorde nya övningar och tog i ordentligt efter en veckas vila. Så nu vet jag inte vad värken beror på och vet inte om jag ska träna mer, stretcha eller helt enkelt vila. För att vara på den säkra sidan och vänta ut det så valde jag i morse att hoppa över min yoga, eftersom den är väldigt stretchande, och jag vill inte orsaka mer skada. Det kan ju vara så att jag har stretchat för mycket.

Enligt Richter kan man testa genomblödningsträning (det vill säga träning så som gång, löpning eller cykling där muskeln får jobba på låg intensitet under en relativt kort tid), men att detta endast ger en tillfällig smärtlindring. Men han påpekar även att massage kan vara bra för återhämtningen.

Något som både Richter och jag, och många träningsvärldens tycker antar jag, är att äta mycket protein, utföra aktiv vila (till exempel promenader) och lätt stretching kan minska smärtorna. Något som avråds är dock värktabletter, då det verksamma ämnet i bland annat Ipren kan minska muskeluppbyggnaden.

Känner du dig lite bättre informerad om träningsvärk nu? Det gör jag. Och jag hoppas att min värk i benen är träningsvärk, att den går över snart och att det inte är någon muskelvärk orsakad av överdriven stretching.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar