lördag 4 oktober 2014

Psykisk hälsa - din ekonomi

Att prata ekonomi är något som ofta är tabu, speciellt i Sverige. Vi vill inte prata om vilka knep vi har för att få livet att gå ihop och hur kan vi någon gång ibland kan unna oss något förutom det allra nödvändigaste.

Om det finns något som definitivt påverkar min psykiska hälsa så är det min ekonomiska situation. Jag vill ha råd att spara 10 % av min inkomst, alla mina fasta kostnader och nödvändiga ting (mat, hyra, hemförsäkring, mobiltelefoni, kollektivtrafikkort, och skola) och sedan att kunna göra andra saker så som köpa kläder, skor, gå till frisören någon gång ibland, följa med kompisarna ut på stan, kunna ta en hamburgare när alla andra gör det och kunna köpa hygienartiklar (ansiktsvård, smink och parfym).

När man är student, och tar bidrag och fullt lån från CSN får man 9004 kr. Det är mina inkomster. Sen kan man ha ett extra- eller helgjobb utöver det. Men meningen är att man ska kunna klara sig på CSN. Det är också viktigt att poängtera att man inte kan jobba hur mycket som helst, för då har man inte rätt att få lika mycket från CSN.

Men det är tufft att få det att gå ihop. Om jag lägger ihop alla mina nödvändiga kostnader (och jag utgår från min första månad som eget hushåll, september) så blir det ungefär tusen kronor kvar. Av de tusen vill jag spara så mycket som möjligt, men jag behöver ju också kläder på kroppen och skor på fötterna. Allt handlar om vad och hur jag prioriterar.

Och det är klart att det känns tufft. Jag kan inte följa med på allt som mina kompisar gör, och visst känns det tråkigt. Men samtidigt så är det ju ett val jag gör. Jag låter hellre mina sparpengar vara, lagar femtioelva matlådor på helgen och unnar mig vid sällsynta tillfällen mat ute, än att spendera dem på konsumtionsvaror som jag inte kommer ha nytta av i längden.

För att hålla koll på min ekonomi så för jag kassabok. Det innebär att jag skriver upp allt jag köpt, och placerar i olika kategorier (som till exempel boende, livsmedel, restaurang och café, kläder och skor, skola, transport, kommunikation (mobil, internet och liknande) och så vidare) och så kan jag sedan kolla upp hur mycket pengar jag lagt på varje kategori. På så vis kan jag se var jag kan minska mina kostnader och var jag kan fortsätta som jag gjorde den senaste månaden. Det är ett superbra tips till dig som vill få din ekonomi under kontroll och slippa känna ångest varje gång du gör ett köp som skulle kunna tolkas som onödigt. Ibland får man unna sig saker också.

Om du vill unna dig kläder, skor, accessoarer och skönlitteratur så kan jag tipsa om second hand-butiker! Och vill du unna dig något annat, typ skönhetsprodukter, så är det alltid bra att köpa via internet så att du lätt kan jämföra priser och på så vis hitta den återförsäljare som säljer den produkt du är ute efter billigast.

Ta kontroll över din ekonomi, och se hela tiden till att den inte får dig att må dåligt. Du är värd en bättre hälsa än en dålig ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar