söndag 12 oktober 2014

Kramp i vaden på natten

Jag har, sedan jag flyttade till Stockholm (konstigt, undra om det har ett samband), fått flera krampanfall i vänster vad under natten. Hela muskeln krampar och det gör fruktansvärt ont. Allt man vill göra då, när den krampar, är att sträcka ut benet och vinkla upp foten så att vaden sträcks. Men eftersom muskeln krampar är det omöjligt att använda den och jag måste åla ner foten på golvet för att ha något att ta stöd mot. Och så här ska det ju inte vara, eller hur?

Varför uppstår kramp i muskler? Och varför på natten? Vad kan jag göra åt det?

Jag har surfat runt på internet och hittade en stor artikel om kramp i muskler HÄR. Jag ska försöka sammanfatta den lite.

Tydligen är det så att det inte finns några svar på frågan om varför. Kramp kan uppstå efter riklig svettning i varma länder, eller efter ett år träningspass. De mest utsatta är äldre, idrottare och gravida. Jag får väl placera mig själv i kategorin idrottare, eftersom jag varken är gravid eller äldre. Det finns lite olika tankar om vad som kan vara orsaken, men magnesiumbrist är en.

Enligt artikeln så beror just de nattliga kramperna på att kroppen då är i vila, vilket minskar blodcirkulationen, detta leder i sin tur att kroppstemperaturen sjunker och ämnesomsättningen blir långsammare. Dessa effekter gör att risken för kramper ökar, och det är troligen orsaken till att kramperna inträffar på natten istället för på dagen.

Författaren till artikeln har listat upp några sätt att bli av med kramperna:

- Åtgärda bakomliggande orsaker (prova att äta extra magnesium för att utesluta magnesiumbrist).
- Öka cirkulationen genom att röra på dig eller genom att öka värmen.
- Stretcha musklerna (vaderna) ordentligt (Jag kom på nu att jag inte har kramper när jag är noga med min morgonyoga...)

Jag funderar på om jag ska köpa magnesiumtillskott, men skulle vilja ha ett som är kombinerat med kalcium, eftersom jag är ganska dålig på att äta det. Min farmor lider dessutom av benskörhet, och jag vill inte råka ut för de benbrott hon har fått gå igen.

Så, det var lite om kramper och jag hoppas att jag har kunnat hjälpa några där ute till någon slags insikt. När vaden krampar gör det fruktansvärt ont, och om det är såhär lätt att undvika det, så borde du ge det en chans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar