söndag 26 oktober 2014

Kladdkaka i micro

Igår var vi sugna på efterrätt, och skulle göra något snabbt medan vi pausade i filmen vi just såg. Och vad blev det då? Jo, kladdkaka, fast i micron.

Blev det bra då? Ja, helt okej. Inget slår visserligen en kladdkaka som har fått stå i kylen en dag och är lite härligt seg och halvkladdig. Men micro-alternativet är bra för dig som inte har så mycket tid eller lust att klämma i dig en hel kladdkaka själv. Dessutom kommer den i det händiga formatet av en kopp och fungerar lika bra som en kopp te framför TVn.

Recept (för två koppar, men vi gjorde fel och råkade hälla i allt i samma mugg, vilket också fungerade bra):

4 msk vetemjöl
4 msk strösocker
0,5 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2 msk mjölk
50 g smör
1 ägg

Blanda alla de torra ingredienserna i en mugg. Tillsätt de våta (smöret smält) och micra på full effekt. Vi körde i totalt en minut och tjugo sekunder. Den blev aningen rinnig i kanterna, och väldigt vällagad i mitten. Inte perfekt alltså, men absolut ett alternativ för den sötsugna.

Så kommer frågan om varför lägger ut inlägg på "onyttiga" saker... Och som svar på det så lägger jag upp recept och tips från mitt liv och vad jag äter. Även det onyttiga. I detta fallet fick den mäktiga kladdkakan mig att inse att ett liv i sockerberoende inte är något för mig. Jag blir nöjd och mätt på både smaken och konsistensen.

Bilden är hämtat HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar