tisdag 21 oktober 2014

Jag har fastnat på en träningsplatå

Något som jag vet att många har problem med är att de fastnar på en träningsplatå. Vad innebär då det? Jo, det betyder att man fastnar på samma vikter och tyngder, och trots att man tränar flera veckor på samma nivå klarar man inte att höja vikten i övningarna.

Tänk dig att du kör benböj, squats alltså, och har sedan en tid tillbaka orkat ta upp stången på axlarna och köra dina repetitioner med den. Stången väger 20 kg och du känner dig till en början otroligt nöjd! Wow, du klarade det! Men så fastnar du både mentalt och fysiskt på denna vikt. Till en början nöjer du dig, men när du känner att du vill ha mer utmaning och börjar lasta på mer vikt så går det inte. Tekniken blir inte ren och det gör kanske ont på fel sätt någonstans i kroppen och du måste lasta av vikten. Såhär kan det fortsätta i veckor, vilket lätt kan få träningsmotivationen att helt försvinna.

Jag är lätt den personen som nöjer mig när jag kommit upp till den nivå jag vill träna på. Säg att jag vill klara 50 kg i marklyft, och när jag väl gör det så nöjer jag mig och bryr mig inte om att höja. Jag fastnar också på en platå, någon slags mental platå där jag säger till mig själv att detta är nog.

Men hur ska vi någonsin kunna utvecklas om vi fastnar på platåer, både mentala och fysiska?

Jag har funderat på detta, fråga runt lite och surfat på nätet för att leta svar och kommit fram till några svar på hur man ska våga gå av sina platåer men samtidigt lära sig leva med dem.

Våga hela tiden utmana dig själv. Nöj dig inte där du är idag, fastna inte där mentalt, och fundera på hur du skulle kunna göra övningen svårare eller lägga på mer vikt för att du ska utvecklas. Du är värd en stark kropp, och en kropp som utvecklas. Har du lyft 7 kg i bicepscurl med vänsterarmen i ett år så fastna inte där, tvinga dig själv att göra en extra repetition istället för dina tio standardrepetitioner och eller våga ta tag i den hantel som väger 8 kg istället.

När det gäller fysisk platåer kan man jobba lite på samma vis. Testa dig fram. Klarar du inte squatsen på 30 kg, efter att du kört på 20 kg under en längre tid? Prova att istället öka mycket mindre, kanske bara till 22,5 kg eller 25 kg. Eller kör fler repetitioner på 20 kg, eller färre och fler set. Du kan också variera övningen för att ska ny och mer styrka. Gör du vanliga squats så skulle du kunna testa sumo-squats under några veckor, eller att köra djupa squats där du går ner med rumpan nästan ända till golvet.

Variation är det som gör att kroppen utvecklas. Tränar vi för länge på exakt samma vis vänjer sig kroppen och effekten av träningen minskar. Men våga också stanna upp på dina platåer, se vad du åstadkommit hittills och var nöjd med dina prestationer. Ibland kan det bara vara lite tid och träning som behövs. Det är när veckorna börjar bli månader som du ska se upp. Du vill ju inte vara på gymmet bara för skojs skull, eller hur, att bli starkare, må bättre och hungrigare (mer mat, jag älskar mat!) är en del av nöjet.

Så både njut av platåerna och använd dem för att utmana dig själv, det är så vi utvecklas, både mentalt och fysiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar