fredag 24 oktober 2014

Hur mår jag av gluten?

Sen jag flyttade hemifrån, nu ungefär två månader sen, har jag försökt äta glutenfritt. Det har inte alltid gått, men jag har ätit betydligt mindre gluten än jag gjorde hemma hos familjen i Skåne. Jag tycker att jag mår bättre utan gluten, magen är bättre och mindre svullen. Det känns som om jag orkar bättre. Frågan är om det har med glutenet att göra, eller om det handlar om någon slags placeboeffekt (en effekt som min hjärna skapar, utan att den egentligen har något med verkligheten att göra).

Den kommande veckan ska jag spendera med min familj, vilket kommer resultera i en massa mys, bak, eventuellt något restaurangbesök och så vidare. Glutenet kommer vara svårt att undvika och jag tänkte göra den kommande veckan till en testvecka. Hur kommer jag må nu när jag äter gluten? Tja, vi får väl se. Jag vet inte vad jag hoppas på, men jag älskar ju allt som heter bröd och pasta så det ska bli ett kärt återseende!

Jag kommer uppdatera här på bloggen om hur det går!

Bilden är hämtad HÄR.

Gluten finns i sädeslaget vete, men också i råg (dock inte till samma grad). Därför behöver man som glutenintolerant och överkänslig mot gluten (observera skillnaden!) undvika all mat som innehåller vete. Det är bland annat bröd, pasta och de flesta kakor och bakverk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar