fredag 31 oktober 2014

Fiskgratäng med matkorn och spenat

Härom dagen gjorde jag fiskgratäng på torsk. Tyvärr slank den ner så snabbt att jag inte han att få med några bilder. Jag utgick från ett recept som jag hittade på Brobergsfisk.se, det kan du hitta HÄR. Bilden jag använder i detta inlägg, är därför från den hemsidan.

Mitt reviderade recept blev sjukt gott, helt oväntat. Mamma "tycker inte om" matkorn, men eftersom jag inte berättade vad det var, hann hon tycka att det var gott. Så jag lyckades få en person att tycka om något som hen inte tyckte om innan, då måste ju receptet och matlagningen varit helt godkänd!


Ingredienser (för fyra portioner):

400 g torsk
salt
3 dl matkorn
7 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
300 g fryst hackad spenat
salt
peppar

Sås:
1 gul lök
50 g smör
1 dl vetemjöl
5 dl mjölk
salt
fryst dill

Gör såhär:

1. Sätt på ugnen på 225°. Tina fisken om den är frusen, torka av den och salta den lätt på båda sidor.
2. Koka matkorn i vattnet, med en buljongtärning tills vattnet har kokat bort/in.
3. Tina spenaten, stek den och salta och peppra.
4. Hacka löken, stek den i smöret och vispa ner mjölet. Tillsätt mjölken, lite i taget och salta. Tillsätt dill efter smal.
5. Lägg i matkornet, spenaten, fisken och toppa med såsen i en ugnsfast form.
6. Grädda i ungefär 20-30 minuter.
7. Klart! Servera med en grönsallad.

1 kommentar:

  1. Kul att höra! Fisk är så underskattat! ^^

    SvaraRadera