söndag 19 oktober 2014

Falafel med kokt ägg och grönsaker

Jag vet att jag har varit lite dålig på att uppdatera om vad jag äter och matinspiration på den senaste tiden. Men nu så! Idag blev det falafel (hemgjord!) med kokt ägg och grönsaker till lunch.



Recept på falafel:

Mixa 300 g kikärtor till ett mos. Tillsätt lite olivolja om det skulle kännas för torrt. Blanda ner en riven lök, två pressade vitlöksklyftor, en halv deciliter finhackad persilja, 1 tsk spiskummin, 1 tsk bakpulver, 1 msk potatismjöl, salt och peppar. Låt stå i 30-40 minuter. Rulla sedan bollar av smeten och rulla dem i sesamfrön så kladdar de inte så mycket. Det blir mellan 10 och 15 kikärtsbullar beroende på hur stora de är, och räcker till två eller tre portioner. Grädda i ugnen på 225 grader i ungefär 20 minuter.

Jag åt min falafel med isbergssallat, majskorn, paprika, körsbärstomater och ett kokt ägg. Jag ringlade även olivolja över allt för att piffa upp salladen och avslutade med att strö över lite flingsalt.

Ett tips är att dubbla falafelreceptet, tillaga dem, och sedan frysa in de du inte äter direkt. De är väldigt lätta att tina i micron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar