lördag 18 oktober 2014

Bulgarian split squats - en omöjlig utmaning i förkylningstider

I måndags antog jag Ida Wargs utmaning att göra 100 bulgariska utfall, på varje sida... I hopp om att jag skulle bli frisk någon gång i början på veckan. Men trots Kan Jang, vila från träningen och mycket sömn drog sjukdomstillståndet ut på sig och jag var förkyld fram till i torsdags.

Men trots detta vill jag ändå göra lite reklam för övningen!

Bilden är hämtad HÄR.

Att tänka på är att knät på benet med foten i golvet inte ska komma framför tårna och att du ska lägga så mycket vikt som möjligt på det främre benet, det är det benet som ska jobba. Det bakre benet är ett balansstöd, och du ska inte använda det för att trycka ifrån.

Övningen tar rejält i baksidan av det främre benet och det är en superövning för de som vill träna både balans och sätesmusklerna.

När jag kör den här övningen får jag lätt ont i den bakre foten eftersom den ligger obekvämt mot bänken. Något jag skulle vilja testa är att istället vila benet mot en pilates boll, som är mjukare och formar sig bättre efter foten. Ett annat alternativ är att ta av sig skorna, som inte gör det hela bekvämare när de sitter på.

Är du trött på dina vanlig utfallssteg så tycker jag definitivt du ska prova denna uppgradering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar