söndag 14 september 2014

Tar på mig ett par sköna skor och tar en promenad

Det är fint väder, jag är inte alls så bakfull från igår som jag trodde och livet känns rätt bra ändå. Men det blir inte någon springtur, trots att det är planerat. Träningen den här veckan har visserligen existerat, men inte varit speciellt kontrollerad eller välplanerad. Det får det bli ändring på nu.

Så jag ska sätta på mig ett par riktigt sköna skor och gå ut i solen. Först och främst är det två saker som står på schemat för promenaden; nya matlådor (tre av mina har på något mystiskt vis försvunnit) och rösta i valen (riksdag, landsting och kommun, faktiskt tre val).

Jag vill också påpeka några saker gällande dagens val och demokratier i allmänhet;
- Gå och rösta! Det är en skyldighet för oss som bor i demokratier (visserligen frivillig, men skulle ingen gå och rösta så skulle vi inte ha någon demokrati).
- Om du röstar blankt så innebär det att du röstar på alla partier; din röst delas upp på alla de partier som kommer in i riksdagen och då bidrar till exempel med att få in främlingsfientliga partier i riksdagen, något jag vet många är emot.
- Läs på lite innan och följ inte bara strömmen. Rösta på ett parti som står för det du tycker är viktigast, och inte bara som vännerna eller föräldrarna.
- Och vet du vad taktikrösta är? Googla. Det är bra att veta att det finns och vad det går ut på.

Och med det så önskar jag er alla en fantastisk valdag och jag som är grön hoppas såklart på fyra kommande år där Sverige, dess regering och dess medborgare tar betydligt större ansvar för miljön. Ut i solen med er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar