onsdag 17 september 2014

Proteinbars med choklad och hallon

Så, bakexperimentet är slutfört! Och resulterade i en drös med proteinrika mellanmål; proteinbars!

Ingredienser:

2 skopor proteinpulver (här använde jag sojaprotein med smak av choklad)
5 dl havregryn
1-2 msk kakao
2 ägg
1-2 msk sötning (här använde jag flytande honung)
1 dl kokosflingor
2 dl tinade hallon
1 dl mjölk (kan ersättas med till exempel havre- eller sojadryck)

Gör såhär:

1. Sätt på ugnen på 150° C.
2. Blanda proteinpulver, havregryn, kakao och koksflingor i en bunke eller skål.
3. Häll i ägg och sötning och blanda.
4. Häll i hallonen och blanda.
5. Häll till sist i mjölken och rör om väl.
6. Bred ut smeten på en långpanna eller plåt och grädda i ungefär 15 minuter.

Mina bars blev lite sega och degiga, men jag gillar dem. De påminner om kakor, fast inte så söta, vilket är gott för mig som undviker den typen av mat så ofta som jag kan. Jag var rädd att hallonsmaken skulle försvinna bland all choklad och kakao, men de smakar hallon, vilket gjorde mig glad. Vilken efterrätt där hallon och choklad kombineras är inte god? Jag kan inte komma på någon i alla fall.

Jag skar ut trettiotvå bitar och packade ihop dem två och två, ett lagom mellanmål eller som återhämtning efter träningen!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar