torsdag 25 september 2014

Lins- och böngryta med krossade tomater och frukt

Jag lovar, jag lever inte bara på laxlasagne, även om det verkligen är väldigt gott. Lördags gjorde jag även fem protioner lins- och böngryta. Mums, och oj vad god den blev!



Ingredienser:

10 centimeter purjolök
1 pressad vitlöksklyfta
2 morötter
100 g vitkål
2 paprikor
olja att steka i
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 burk vatten (använd samma som tomaterna låg i)
1 grönsaksbuljontärning
0,5 dl crème fraiche
100 g keso
2 dl risottoris
1 dl röda linser (okokta)
ca 250 g kidneybönor
ca 250 g svarta små bönor
2 små nektariner
0,5 dl russin
salt
starkt paprikapulver/chilipulver
peppar

Gör såhär:

1. Hacka purjolök, vitlök, morötter, vitkål och paprikor i mindre bitar. Fräs i olja i några minuter.
2. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten, buljontärning, crème fraiche och keso. Låt koka ett par minuter
3. Tillsätt risottoris och låt koka i 15 minuter (läs på förpackningen och koka tills fem minuter av koktiden återstår).
4. Tillsätt röda linser, kidneybönor, svarta små bönor, två små nektariner hackade i mindre bitar och russin. Låt koka de återstående 5 minuterna.
5. Smaka av med salt, paprikapulver/chilipulver och peppar. Gillar du starkt? Mer chili!

Den här rätten blev väldigt god, men även ganska söt. Gillar du inte det söta så råder jag dig att skippa frukten. Jag gillar det exotiska och tycker det är kul att experimentera med frukt i maten. Och se inte alla ingredienser som måsten, jag tog det jag hade i kylen (lite för att rensa ut kanske...). En bra vegetarisk rätt med både bönor, linser och keso, men även riset som mättar. Du skulle kunna använda fullkornsris, men det har väldigt lång koktid, vilket gör att du kanske borde förkoka det lite innan du häller det i grytan med de andra ingredienserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar