onsdag 24 september 2014

Laxlasagne med spenat, keso och fetaost!

Jag har som sagt inte så mycket utrymme att förvara mat på, så jag måste använda upp det jag köper innan jag kan köpa nytt. Den här gången var det pastaplattor...

Och resultatet?

Laxlasagne med spenat, keso och fetaost (receptet gäller för 4 portioner)

Här den visserligen ogräddad, men jag glömde ta en bild på den färdig... *Hungrig som tusan*

Ingredienser:

Laxröra:
400 g banfri laxfilé
1 burk krossade tomater
0,5 dl vitt vin
salt

Spenatröra:
400 g fryst bladspenat
150 g fetaost
500 g keso
2 vitlöksklyftor
salt
vitpeppar

9 lasagneplattor
olja att smörja formen med

Gör såhär:

Sätt ugnen på 225°C.Tina spenaten enligt anvisning på förpackningen. Pressa ut vätskan ur spenaten. Blanda spenaten med smulad fetaost, keso och pressad vitlök. Krydda med salt och peppar. Skär laxen i ca 2 cm stora bitar och blanda med krossade tomater, vitt vin och salt. Lägg ut hälften av spenatröran i en oljad ugnssäker form, ca 20 x 30 cm (för 4 port). Varva sedan lasagneplattor och laxröra och avsluta med resten av spenatröran. Grädda lasagnen mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt stå och vila ca 10 minuter. 

Jag hade inte så många lasagneplattor kvar (jag ville ju inte köpa nya eftersom jag vill rensa ut ur skåpen för att kunna köpa annan mat) så jag fick bara till ett lager pasta. Det betydde att jag fick grädda lasagnen under längre tid och låta den stå utanför ugnen längre för att ånga av sig. Eftersom min lax var fryst, så blev det en hel vatten i formen, och med nästan ingen pasta som kunde suga upp vattnet, bidrog detta också till längre tid i ugnen.

Jag gjorde sex portioner, och gjorde matlådor av dem. Sedan har jag ätit en matlåda varje kvällsmatsmål under veckan. Proteinrikt och bra efter träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar