söndag 14 september 2014

Köttfärssås och pasta!

Min köttfärssås är enligt mig den bästa, all-time. Det finns andra goda, till exempel gör min pappa en riktigt god, och hans fru, hon gör en annan typ som också väldigt god. Men min egen slår alla rekord.

Ingredienser till 4-5 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
400 g malen köttfärs
400 g krossade tomater
2 msk tomatpuré
0,5 dl rött vin (jag kör på alkoholfritt matlagningsvin från livsmedelsbutiken eftersom jag inte ännu är 20)
1 buljontärning / 1,5 msk fond
1 tsk socker
salt, peppar och basilika (helst färsk)

Hacka löken och vitlöken och stek tills att den gula löken blivit blank. Lägg i köttfärsen i stekpannan och hacka den till mindre bitar medan den steks. När det inte längre finns några rosa bitar kvar i köttet så tillsätt resten av ingredienserna och låt koka ett bra tag, det vill säga mer än 20 minuter. Enkelt, men å så gott!

Servera med pasta och ost!

Här kommer en inte så vacker bild på min kladdiga matlåda tagen med mobiltelefonen, men jag förmedlar verkligheten, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar