söndag 14 september 2014

Konsten att kunna tacka nej

Jag valde nu i veckan att tacka nej till ett jobb, men det var inte ett självklart val. Hur tackar man nej till något som inte känns riktigt rätt men som man behöver ändå?

Tänk dig min situation;

Du är nybliven student, precis flyttat hemifrån och spenderat det mesta av dina sparpengar på flytten och skulle behöva ett extrajobb. Du har turen att bli erbjuden två provjobbstillfällen av en kompis och du blir väldigt glad. Tänk! Du kommer kanske få ett extrajobb, precis som du ville ha.

Första jobbtillfället går riktigt bra, och det känns helt rätt. Efter det andra tillfället känns det inte riktigt lika bra längre. Kollegorna känns inte riktigt samma som första gången och stämningen mellan er känns inte lika bra som första gången. Kunderna verkar ha en annan attityd, du känner dig inte lika behövd, det går inte lika bra och du står mest och ser ut som frågetecken.

Då kommer du till en punkt när provjobbstillfällena är över och du måste ta ett beslut. Arbetsplatsen vill ha dig kvar men du är inte lika säker. Magkänslan säger något annat, och det är nog mer du själv som är problemet, och inte arbetsplatsen i sig.


När jag kommer till sådana dilemman, så försöker jag alltid lyssna på mig själv och vad jag vill. Men det är inte alltid så lätt. Mitt lättaste sätt att upptäcka när det inte känns bra, är att jag ständigt försöker komma på argument emot ett ja. Jag gör allt för att ha något att skylla på, för att få säga nej. Så denna veckan var sådan, fördelar mot nackdelar. Det handlade om ett jobb, men helt okej betalt, något som jag precis ville ha. Men tjänsten krävde mer av mig än vad jag hade möjlighet att ge. Ett engagemang som jag för tillfället saknar, det handlade bland annat om ett helt nytt språk och en helt ny kultur. Intressant, visserligen, och jag skulle egentligen vilja lära mig allt, men just nu fungerar det inte i mitt liv.

Så jag valde att tacka nej till en tjänst som jag egentligen behövde, för att magkänslan inte kändes bra. Känner jag mig bortskämd och kräsen? Ja, absolut. Men känns det rätt? Ja, det med.


Ibland kommer man till jobbiga situationer som kräver att man tänker igenom sina beslut ordentligt. Och vi har alla olika metoder, och lär känna oss själva ju mer tiden går, men att våga lita på magkänslan och följa sin egen väg är otroligt viktigt. Att våga, fastän förnuftet säger något annat. Ibland blir det fel, men det är också så man lär sig.

Så lär dig konsten att våga säga nej. Den är ovärderlig.

Nu ska jag söka nya jobb istället, något som passar mig och mitt liv just nu bättre. Och så hoppas jag att någon som verkligen trivs på stället jag provjobbade får jobbet istället. Allt skulle bli så mycket bättre då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar