lördag 6 september 2014

Kikärtsbullar med sötsyrlig bönsallad

Ikväll bestämde jag mig för att jag skulle laga falafel, något jag varit otroligt sugen på. Men... Jag var och handlade men glömde persiljan, och hade ingen spiskummin hemma, så det blev som det blev; ingen falafel utan kikärtsbullar kryddade med kryddnejlika, kanel och gurkmeja. Ganska juliga alltså.



Själva kikärtsbullarna gjorde jag av kikärtor, purjolök, vitlök, ingefära, bakpulver, salt, peppar, kryddnejlika, kanel och gurkmeja. Innan jag stoppade in dem i ugnen rullade jag dem i oskalade sesamfrön. Det blev en lite speciell smak på dem, men jag gillade dem.

Till kikärtsbullarna hade jag en sallad på vitkål, vita stora bönor, äpplen, russin och solroskärnor. Jag gjorde en dressing på färskpressad citron och rapsolja. Och så toppade jag med lite kvarg för att få en sås till kikärtsbullarna.

Kul att testa nya saker, men nästa gång jag vill göra falafel ska jag se till att köpa både persilja och spiskummin, så det smakar som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar