söndag 14 september 2014

Grundövningar för styrka i ben och säte

När jag kommer till gymmet så vill jag ha förberett en plan på vilka muskelgrupper jag ska träna, vilka övningar jag ska utföra och en vision om hur jag ska utföra dem (repetitioner, set och vikt).

När det gäller styrketräning för ben och säte har jag några övningar som är återkommande;
(Genom att klicka på övningen namn kommer du till sajten "Styrkeprogrammet" som har små videos med övningarna, perfekt för att få kläm på tekniken.)

- Squats, även kallade benböj/knäböj
- Marklyft (kan alterneras med deadlifts)
- Lunges/Utfall
- Benpress/Legpress
- Leg extension
- Leg curl/Lårcurl

Förutom dessa övningar så lägger jag ibland till andra övningar, som till exempel bulgariska utfall, sidosteg med gummiband, sumosquats eller höftlyft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar