söndag 14 september 2014

Ett nytt träningsplaneringsupplägg...

Nu är det nya tag som gäller. Jag har under flera veckor nu provat att göra en individuell planering för varje vecka, och har därmed kunnat styra min träning. Men detta innebär också att jag inte vet vad min kropp orkar, det blir svårt att se framsteg och det blir lätt så att jag hoppar över pass för att jag tror att jag inte klarar det. Senaste veckan satte jag till exempel en väldigt ambitiös plan som jag sedan inte kunde hålla, och det har också funnits tillfällen med det motsatta; när jag orkat mer än jag planerat för.

Jag vill därför hitta en träningsvecka som fungerar i alla lägen, som är grunden, och skulle jag vilja träna mer än det så ska det också gå bra. Hur många pass i veckan är det bra att satsa på? Innan, under gymnasiet klarade jag sex pass i veckan, plus morgonyoga, men nu har jag inte lika mycket fritid.

Här kommer en planering som jag ska köra denna veckan, och fungerar det så kommer det bli min bas. Detta är ett förslag för grundträningen, och det kan bli så att jag kommer ändra grundträningsveckan efter nästa vecka när jag testat detta upplägget.


Träningsplanering för en vecka:

Måndag:
Morgonyoga i 10-15 minuter som fokuserar på både styrka, tänjning och stretching
Styrketräning för ben, säte och nedre ryggen

Tisdag:
Morgonyoga i 10-15 minuter som fokuserar på både styrka, tänjning och stretching
Gruppträning: GRIT Plyo (konditionsträning)

Onsdag:
Morgonyoga i 10-15 minuter som fokuserar på både styrka, tänjning och stretching
Styrketräning för överkropp (rygg, biceps, bröst, triceps, axlar och mage)

Torsdag:
Morgonyoga i 10-15 minuter som fokuserar på både styrka, tänjning och stretching
Gruppträning: GRIT Strength (styrketräning)

Fredag:
Morgonyoga i 10-15 minuter som fokuserar på både styrka, tänjning och stretching
Gruppträning: CXWORX (styrketräning för rygg och mage samt för att förebygga mot skador)

Lördag:
Vila! Njut av att känna att kroppen har jobbat hårt i veckan.

Söndag:
Ordentlig stretchning av hela kroppen! En promenad eller lugn springtur för aktiv vila, kanske?


Så här ska jag försöka köra den kommande veckan. Ingen löpning som jag kan hoppa över för att jag inte orkar. Det kommer en ny utmaning med Ida Warg imorgon, vi får se om jag antar den. Annars är det den här träningsplaneringen som blir min utmaning.

Hur ser din träningsvecka ut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar