lördag 27 september 2014

En tanke kring att äta mer grönsaker och dricka mer vatten

Sedan jag började skolan, alltså förskoleklass, så har jag alltid blivit "tvingad" att ta minst två typer av grönsaker från salladsbaren. Tvånget avtog någon gång när tonåren började, men jag fortsatte med grönsakerna. Jag hade börjat gilla dem. Och hemma har vi alltid haft en grönsallad till alla måltider, om inte ugnsstekta grönsaker eller kokta grönsaker.

Men vad hände när jag flyttade hemifrån? Grönsaker äter jag visserligen fortfarande, men i princip aldrig färska. Och färska sägs ju vara de nyttigaste, där inga vitaminer har gått förlorade i uppvärmningen och tillagningen.

Varför? Eftersom jag gör mina matlådor för hela veckan på helgen, så glöms grönsakerna bort. Jag kan ju inte göra lådor med sallad, men blir supertråkig mot slutet av veckan, utan skulle behöva göra ny sallad varje dag. Dessutom håller grönsaker inte så bra i kylen, och blir lätt dåliga, vilket betyder jag snabbt måste använda upp det jag köper.

Jag äter visserligen grönsaker till alla måltider, men då är de tillagade, och på något vis saknar jag det färska och krispiga. Och det känns som känns så fräscht och nyttigt. Hmm...

Jag har dessutom blivit väldigt dålig på att dricka vatten. Just nu kör jag på att alltid ha med mig en flaska med vatten till skolan, och försöker tvinga mig själv att fylla på den minst en gång om dagen.

Så nu försöker jag inse alla bra saker med att äta färska grönsaker och dricka tillräckligt med vatten. Och dessutom hitta en metod som fungerar för mig. Heja ett friskt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar