torsdag 4 september 2014

Det här med att göra jobbiga saker

Varje dag, mest hela tiden, så stöter jag på saker och uppgifter som är jobbiga. Antingen kan det jag ska göra vara självklart, eller så är det ovissheten som är problemet.

Idag var det mathandling som stod på schemat. Jag hade inte tänkt att handla mat förrän i helgen, men jag ska på kräftskiva imorgon och insåg att jag måste ha något att äta eftersom jag inte äter kräftor. Så, när jag lyckades avsluta veckans projekt på skolan en halvtimme tidigare än förväntat tog jag till papper och penna och skrev en handlelista. Trots att det var jobbigt. Jag sökte upp recept, tänkte på ingredienser jag redan hade och skrev upp de nya, trots att det var jobbigt. Jag åkte tunnelbanan och sedan pendeln, för att hoppa av en station tidigt för att gå till en mutbutik, trots att det var jobbigt. Och jag åkte hem, trots att det också var jobbigt med den väldigt tunga matkassen och alla attiraljer jag skulle ha med mig hem från ritbordet.

Men jag gjorde det. Trots att det var jobbigt. Och nu känns det så bra. Jag klarade av något fastän jag var på gränsen att ge upp flera gånger.

Och sådan tillfällen dyker ständigt upp, problem och utmaningar som måste lösas. Men ta tillfället i akt och lös problemet, trots att det är jobbigt. Det blir inte bättre av att skjuta på det.

Nu har jag fler saker på min lista som ska klaras av, trots att de är jobbiga; tvätta, städa undan på mitt rum, packa inför imorgon, laga mat inför imorgon, träna och duscha.

Men jag kommer klara av det, för jag ger mig inte. Och det kommer kännas så bra när jag är klar och lägger mig i sängen för att sova. Jag fixade det.

Du fixar det också, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar