söndag 21 september 2014

Att inte äta gluten...

Nu, sen jag kom upp till Stockholm har jag försökt att undvika både gluten och mjölkprotein. Jag har varit strikt gällande glutenet när det är jag själv som lagar, men har ätit bröd och andra livsmedel med gluten när jag blivit bjuden. Nu dock, de senaste veckorna har jag inte blivit bjuden speciellt mycket, eftersom mottagningen (insparken) är över och jag nu lagar min egen mat. Gällande mjölkproteinet så har jag dragit ner på det (dricker till exempel proteinshakes med soja istället för vassle) men verkligen inte slutat helt.

Och så har jag funderat på vad det har för effekt, att jag har slutat med gluten (i princip)...

Detta veckoslutet har jag fått svar. Genom att börja med en bit kladdkaka i torsdags och sedan ökat det efter hand med blåbärspaj, mjuka tacobröd och diverse andra typer av bröd så har jag insett att jag och min mage mår rätt bra utan gluten.

Just nu, några timmar efter att jag klämt i mig en och annan mjuk macka (gjord på i princip endast vete), så mår jag lite illa och det känns mest som jag svalt en flaska lim eller en tung sten som magen nu försöker lösa upp. Ont? Ja, ganska.

Nu tänker jag köra på mer ordentligt utan gluten för att se om jag blir bättre (eller inte får sådana här anfall igen) så jag på allvar kan konstatera att det är glutenet som gör att jag mår dåligt. Mjölkproteinet kommer jag fortsätta med, dels för att det ofta är svårt att byta ut mot andra produkter och för att om det finns produkter att byta ut med så är de väsentligt mycket dyrare.


Nu blir det städning och en promenad efteråt. Och så ett långt pass yoga. Det är jag värd. Och så hoppas jag verkligen att den här magen vill vara med i mitt lag och inte motståndarnas i fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar