lördag 13 september 2014

Att ha en ambitiös plan som inte riktigt är genomförbar

Denna veckan var träningsplaneringen ambitiös, och då inte lite. Springning/Löpning varje dag och fyra pass styrketräning. Inte illa om jag orkat.

Jag gick ut hårt och körde löpning helt enligt plan på måndagen och tisdagen. Styrketräningen på måndagen uteblev och flyttades fram till tisdagen och onsdagen. Löpningen uteblev både onsdag och torsdag på grund av ont i benhinnorna och migränanfall (medicinen är inte att leka med...). På torsdagskvällen var jag och provjobbade direkt efter skolan. Dock så var jag ute och sprang en kortare runda i fredags, kortade ner den för att jag var trött och valde då att köra teknikövning.

Idag är det lördag och jag ska snart iväg på för att träffa några jag saknar på en frukost/brunch/lunch i stan. Beroende på när jag kommer hem så kör jag kan något litet hemmapass, eller så lägger jag mig på sängen och vilar. Det beror på hur jag känner mig och hur mycket tid jag har. Kanske träning imorgon? Mer sugen på att åka till gymmet än att springa, men vem vet, jag kan också ändra mig.

Men hur fungerar det då med att sätta upp en ambitiös plan och sedan inte följa den? Jag tycker på något vis det är helt okej. För mig är det lättare att träna om jag har bestämt det innan, än att bara köra på infall. Men egentligen vore det bättre att sätta en realistisk plan och följa den till punkt och pricka. Fast... man ska alltid lyssna på sin kropp och denna veckan har varit speciell. Eller inte så speciell egentligen, eftersom det är såhär (förutom migrän förhoppningsvis) de allra flesta veckor de kommande fem åren kommer se ut; ritsalsarbete varvat med föreläsningar av olika slag.

Jag skyller lite på Ida Wargs utmaning också... Jag älskar hennes utmaningar för att de verkligen motiverar mig, men den här veckan blev det lite saftigt. Jag hade inte riktigt tid, och inte så mycket motivation som jag skulle behövt för att klara av det.

Jag hoppas på en utmaning med henne nästa vecka som är mer styrkebaserad och som jag kan koppla ihop med träning på gymmet. Nästa vecka vill jag också köra på mer yoga, jag behöver det. Och så tror jag att jag ska försöka få en träningsplan som är så realistisk som möjligt, och inte så ambitiös som möjligt, även om det också har sina fördelar. Jag skulle vilja träna lite gruppträning på gymmet också...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar