måndag 18 augusti 2014

Träningstips under tidsbrist!

Just nu är jag i en period av mitt liv som är otroligt kul, men det händer även väldigt mycket grejer och jag har noll koll och inga rutiner. Det gör det väldigt svårt för min träning. Jag vill ha struktur, och inte bara flumma runt. Det gör att jag inte utför några regelrätta träningspass utan får försöka träna på andra vis.

Några träningstips för de som har tidsbrist:

1. Vardagsmotion is the shit! Cykla, gå, ta trappan och utnyttja din miljö. Idag bar jag först två tunga handlekassar, och sen cyklade jag hem med dem. Efter att hela dagen gått och burit på min inte allt för lätta handväska. Och allt räknas! Varje trappsteg du tar i rulltrappan, istället för att stå still, är ett steg framåt, heja dig!

2. Välj en övning du tycker är svår, till exempel armhävningar. Bestäm ett mål; jag ska klara att göra tio armhävningar på tå varje dag tills veckan är slut. Träningen blir då väldigt tidseffektiv, samtidigt som du får möjlighet att öva upp något som du inte är bäst på. Tänk på tekniken och var noga med att utföra övningen rätt, så lovar jag du kommer få igen det senare.

3. Ta vara på vilan och se till att äta ordentligt så att musklerna är i toppform inför din kommande träning.

4. Försök jobba med den mentala biten. Acceptera läget som det är och jobba upp en träningsmotivation till sen när du får möjlighet att börja träna igen. Se livet från den ljusa sidan. Du kanske istället kan jobba med kroppsuppfattning och andra tankemönster medan du sitter på bussen eller tunnelbanan, och på så sätt utnyttja tiden.


Tack för idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar