onsdag 20 augusti 2014

Röd, fruktig gryta med kyckling - Matinspiration

Matlagningen behöver göras trots trött kropp och förkylning i halsen. Jag har verkligen längtat efter att få experimentera precis som jag vill, och idag blev det en rör, gryta, blandning, kalla det vad du vill med bland annat kyckling, krossade tomater och persika.

Gör såhär

Dela två kycklingbröstfiléer och stek dem i olja tillsammans med en krossad vitlök i en vid och hög stekpanna. Tillsätt två paprikor delade i mindre bitar och en burk krossade tomater. Jag brukar skölja burken med krossade tomater i liten fastän, och istället för att hälla ut det i vasken häller jag "sköljningen" direkt ner i stekpannan. Låt detta koka upp. Tillsätt en deciliter risottoris och låt allt koka 10 minuter. Tillsätt där efter en deciliter röda linser, tomatpuré, en persika delad i mindre bitar och salt efter smak. Jag använde dessutom tre teskedar vinäger med mango, för att smaken skulle bli ännu fruktigare. Du kan med fördel tillföra något lite surt eftersom både paprikorna och persikan är väldigt sura, för att skapa balans. För att få lite mer kraft i rätten hade jag på slutet i en tesked paprikapulver.

Och oj så gott det blev! Jag äter inte jättestora portioner, och detta receptet blev tre portioner till mig; två matlådor och en direkt. Men är en större i maten blir det nog bara två portioner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar