söndag 10 augusti 2014

Jag antog i alla fall utmaningen...

... men slutförde tyvärr inte. I måndags antog jag, precis som vanligt, Ida Wargs veckoutmaning, men har på grund av brist på träningsmotivation och nu förkylning inte lyckats slutföra utmaning.

Utmaningen gick ut på att genomföra ett pulshöjande konditionspass minst fyra gånger under veckan, jag hann med två. Men det är sådant som händer. Jag är nöjd att jag i alla fall gjorde två omgångar, bättre än inga alls.

Jag tycker det är viktigt att lyssna på kroppen. Visst är träning jobbigt och kan kännas motigt, men om du vanligt vis är peppad och känner dig stark innan passen, och för en dag inte gör det, så brukar det vara något som är på tok. Det är som en annan slags trötthet, och kan inte riktigt jämföras med tröttheten "jag orkar inte fler set, jag ger upp, jag har för mycket mjölksyra", utan baseras på något annat.

Och även om träning gör att vår kropp orkar mer och blir starkare, så kan det ibland vara bättre att vila sig i form. Att träna när en är sjuk, är inget jag rekommenderar. Jag sprang en gång en runda på 1,5 kilometer (skulle egentligen varit 3 kilometer) på skolidrotten för några år sedan när jag hade lite hosta. Jag tänkte att det skulle gå bra, men jag var tvungen att bryta efter halva rundan och var sedan förkyld i sex veckor till. Inget jag rekommenderar.

Ta vara på din kropp, du har bara den. Allra oftast mår den bra av att du utnyttjar den och gör den starkare, men ibland mår den bästa av vila.

Dags att dejta sängen. Igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar