torsdag 21 augusti 2014

Frukostgröt som liknar äppelkaka - Matinspiration

Jag har skrivit det förr, men jag kan skriva det igen; JAG ÄLSKAR FRUKOST! Så, nu var det sagt. Det finns inget bättre, oavsett om det är flingor med fil, rostade mackor eller havregrynsgröt, frukost är min favorit och jag går gärna upp lite tidigare för att kunna göra en ordentlig frukost på vardagarna också.

Idag blev det havregrynsgröt med frön, äppelmos och kanel. Dessa ingredienser skapade både knaprighet och äppelkakssmak, helt perfekt och väldigt gott.

Gör såhär (jag är rätt så stor i maten till frukost, så detta är egentligen 1,5 portioner):

Blanda 1,5 deciliter havregryn, 2 deciliter vatten, 1 deciliter sojamjölk, lite salt, linfrön, chiafrön, solroskärnor och pumpakärnor i en djup tallrik eller skål som tål micron. Kör på full effekt först i två minuter, rör sedan om och kör en minut till. Toppa med äppelmos och kanel, klart!

Jag använder sojamjölk dels för att jag vill testa att köra ett tag utan mjölkprotein och för att det är en proteinrik dryck. Havregrynsgröt i sig, utan tilläggen och gjord på vatten är ganska snål på proteiner och det är därför jag också lägger till och frön och kärnor. Efter en sådan här portion blir jag mätt, dock åt jag även ett stekt ägg, en persika och drack ett glas Proviva innan; glöm inte vitaminer och mineraler!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar