tisdag 12 augusti 2014

Det där med kroppsuppfattning...

De senaste dagarna har Molly Sandéns nya musikvideo och låt cirkulerat på sociala medier, och jag kan inte låta bli att skriva lite jag med.

Molly Sandén har gjort en ny låt som heter "Freak", i musikvideon till denna låt tar Molly av alla sina kläder för att visa upp sin kropp precis som den är. Hon har länge blivit utsatt för hat för att hon är större än normen säger att hon ska vara, och vill nu sprida acceptans. En ska acceptera sin kropp så som den ser ut, istället för att ta skit från andra.

Enligt kroppsnormen som finns i samhället idag så är Mollys kropp inte perfekt, inte någons kropp, eftersom målet är en bild på en kvinna som är redigerad i diverse bildredigeringsprogram, en fiktiv figur alltså. Ett format och en kropp som inte finns, och målet med dagens norm är att vi alla ska efterlikna denna fiktiva kroppsform. Vi ska alla vara vältränade, smala och utan underhudsfett. Är detta möjligt? Knappast. Vi är människor allihop.

Till saken hör att, om du tänker bort drömnormen och istället tänker på hur människor ser ut mest, så ser Molly precis ut som vem som helst. Problematiken skapas när hon enligt drömnormen är tjock, och enligt verkligheten är normal. Molly anses nu vara en förebild, som vill sprida acceptans, vilket såklart är superbra, men samtidigt trycker hon och de kommentarer hon får lätt ner de personer som är överviktiga på riktigt, som mår fysisk dåligt och inte kan röra på sig. Var på skalan finns dessa människor om vi tittar på drömnormen?

Jag tycker att alla människor ska få se ut precis som de vill. Och jag önskar, i min drömvärld, att alla människor skulle vilja sträva efter att må så hälsosamt som möjligt, men nu är det upp till individen. Min önskan är också att människor med en normal och hälsosam kropp, precis som Molly, ska få vara just det, normala, precis som alla andra. Medan personer som vill ha hjälp att må bättre också ska få det. Bort med de sjuka bildregideringsnormerna och in med verkligheten, det tror jag vi allihopa skulle må bättre av.

Vi ser ut som vi gör, och vi ska vara stolta över våra kroppar!

Molly Sandéns musikvideon hittar du här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar