onsdag 20 augusti 2014

Beroende av sociala medier och bloggar

De är ena riktiga tidstjuvar, de där sociala medierna och alla bloggar. Så fort jag vaknar på morgonen och det sista jag gör på kvällen, allra oftast, är att kolla facebook, instagram, olika bloggar eller andra sociala medier. Som om jag inte skulle ha bättre saker för  mig...

Att fastna framför facebook och instagram flera timmar är verkligen inte bra för effektiviteten och ett beroende som jag verkligen skulle vilja bli av med. Hur ska jag bli av med det då? Hur får jag kraft att lägga undan de sociala medierna och lägga min tid på viktigare saker?

Jag ska försöka reda ut detta.

Situationen idag ser ut sådan att jag loggar in på facebook och instagram flera gånger om dagen. Problemet ligger i att jag lätt fastnar där, på det sociala mediet, för att kolla flödet, läsa länkade artiklar, gilla andra inlägg och kommentera dem. Jag vill lägga min tid på viktigare saker, och bli mer tidseffektiv.

Vilka är orsakerna till detta beroende? Jag tror det handlar om lite olika saker. Först och främst handlar det om kommunikation och att alltid vara tillgänglig. Frågan; "Vad har hänt den senaste tiden?" och viljan att alltid vara uppdaterad är en stor faktor. Men sedan tror jag mångas beroende av sociala medier grundar sig i att en vill ha uppmärksamhet och bekräftelse, lika så jag. När många personer har gillat ett inlägg jag skrivit, så är det klart att jag blir extra glad.

Vad får detta beteende för konsekvenser? Konsekvenserna blir då följdaktningen att jag blir uppdaterad om nyheter i samhället men också om mina kompisars liv. I många fall får jag även uppmärksamhet och bekräftelse, men också negativa tankar om inte "tillräckligt många" gillar mina bilder eller kommenterar mina inlägg. Detta leder även till att jag fastnar vid datorn istället för att tillbringa min tid på bättre och viktigare sätt.

Vilka möjliga lösningar finns det på problemet? Ett alternativ är att stänga ner mina sociala medier helt, men det skulle resultera i att det blir svårt att nå mig eftersom jag har många vänners kontaktuppgifter endast på facebook. Ett annat alternativ är att bestämma en viss tid om dagen jag får lov att vara på sociala medier, typ 30 minuter, mellan 19:00-19:30, och alltid hålla mig till det. En annan lösning skulle kunna vara att jag får lov att logga in på sociala medier, men endast för att svara på kommentarer och se vilka händelser jag har, och absolut inte skrolla ner i flödet.

Hur skulle du gjort?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar