torsdag 7 augusti 2014

Att läsa - Psykologisk och fysisk avslappning

Jag älskar att läsa. För mig kan det visserligen vara jobbigt och gå trögt, men för det mesta, när det bara är jag och boken så kan jag försvinna in i den. Och jag älskar det, just det, att få försvinna.

När jag får försvinna in i boken kan jag koppla av. Stressen i kroppen och huvudet lägger sig och jag kan få fokusera på någon annans liv, än mitt eget. Jag slipper fundera över mina egna problem och lösningar på dem, jag kan istället följa med författaren som visar vägen.

Det är avslappning för mig. Och det behövs i denna stressiga värld.

Men det gäller att hitta författare, böcker och genrer som intresserar. Något som du fastnar för och vill läsa vidare. Jag hamnar lätt på riktigt bra böcker så som "Flyga Drake" av Khaled Hosseini och nu "Señor Peregrino" av Cecilia Samartin, skildringar som är starkt dragna åt mänskliga relationer och främmande kulturer, jag tycker det är så intressant.

Bilden är tagen HÄR.

Bilden är tagen HÄR.

Den senaste boken jag läst är "Jag är Malala" av Malala Yousafzai och Christina Lamb. En bok som jag tycker alla ska läsa. I vår värld idag så finns ett enormt vi-och-dom-tänkande kring islam och muslimer, något som denna bok ändrar på. Den visar på att alla människor är olika, och du kan aldrig dra en grupp av människor över samma kam. Något som är otroligt viktigt om en vill förstå och kämpa för de mänskliga rättigheterna.

Vad är avslappning för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar