fredag 18 juli 2014

Mitt kommande hälsoår, del 1: Träning

Jag har insett att jag måste ha en slags grov plan för hela det kommande året. Jag vet att jag hade det för år 2013, inte gällande specifikt träning, utan saker jag ville ha genomfört. Allt jag skrev upp blev av! Det trodde jag knappt när jag började med listan ett år tidigare. På den listan stod bland annat att jag ville springa Blodomloppet, ta körkort och skaffa extrajobb. Och jag behöver en konkret lista med saker jag vill få gjort, på så sätt får jag dem också gjorda...

Jag har ju visserligen haft ett godis-, kak- och läskförbud för mig själv under våren för att utmana mig själv, men tycker inte sådana "du-får-inte-mål" är så roliga, då är det istället bättre med mål och utmaningar som jag kan utföra, genom att göra något och inte genom att inte göra något.


Så hur vill jag att mitt kommande träningsår ska se ut? Vad har jag för ambitioner och drömmar?
Jag väljer att dela upp träning i fyra kategorier; styrka, kondition, rytmik och stretch.

Styrka
  • Jag vill under hösten köra ordentlig styrketräning med tunga vikter och få repetitioner för att bygga mycket muskelmassa.
  • Jag vill under våren köra lättare styrketräning med många repetitioner för att förbränna mer fett.
  • Jag vill testa på något nytt, eventuellt kampsport, crossfit och/eller poledance. 
Kondition
  • Jag vill springa ett konditionslopp, antingen en mil eller ett halvt marathon. 
  • Jag vill springa en hel del korta distanser för att öva upp min snabbhet. En del intervaller kanske?
  • Jag vill träna kondition effektivt, det vill säga kortare pass men som ger snabba resultat.
Rytmik
  • Jag vill fortsätta gå på gruppträning till musik.
  • Jag vill utmana mig själv och gå på en kortare danskurs i antingen pardans eller dans i grupp med gemensam koreografi.
Stretch
  • Jag vill bli rörligare i kroppen och stretcha mina muskler regelbundet (något jag lätt glömmer eller inte hinner med efter mina vanliga styrketräningspass).
  • Jag vill utföra mer yoga som både är styrketränande och stretchande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar