lördag 7 juni 2014

Varför döma någon efter vad de äter?

Jag tycker att samhället har en fruktansvärd syn på mat och ätande. Visst kan man äta nyttigt, men jag tycker att man ska få äta vad man vill. Och vill man äta nyttigt, som att skippa sockret och äta mycket grönsaker som jag, så ska man också få det. Och vill man äta på ett annat vis så ska man också få det. Man ska inte döma någon efter vad de äter. 

Enligt samhället och normerna kan man knappt äta något alls. Först är det onyttiga fel, sen är det nyttiga fel. Allt är fel. Varför finns det överhuvudtaget normer om vad man ska äta? Så tråkigt. Jag vill inte påstå att jag ligger utanför hela denna ät-aktion, utan har också press på mig själv att i vissa situationer äta väldigt nyttigt, och i andra situationer tvingas äta onyttigt eftersom alla andra gör på ett visst vis. Vi faller alla ibland för grupptrycket. Tyvärr. Men jag försöker se denna hets ur ett annat perspektiv, så objektivt jag kan. 

Jag vill kunna stå upp för mina val om hur jag vill äta. Utan att jag själv eller andra ska döma mig, och jag ska tvingas in i någon slags norn. (Antagligen så är det normerna som har lett mig in på detta icke-socker-spåret, och nu efter sex månader kan jag se det, men det var ju ändå mitt val. Och jag gör allt för att stå upp för mina val, även om jag ibland gör andra val, som att äta onyttigare. Mina val är mina, och ingen annans.)

Ibland får jag höra från personer att de tycker det är jobbigt att äta onyttiga saker eftersom man då får någon typ av ångest, en känsla av att man måste träna efteråt. En del människor klagar till och med på andra som är onyttigt, ibland för att det är orättvist och ibland för att man vill den andra personens bästa. Varför? Gör du det? Sluta. 

Annars kan det vara det motsatta; att en del blir irriterade då man försöker äta så nyttigt som möjligt. Jag antar att en del blir avundsjuka, och önskar att de själva kunde vara lika disciplinerade. 

Men, vad fan liksom? Sluta döm dig själv och andra efter vad de äter! Speciellt sluta döm dig själv, ät vad du vill och må bra. Var nöjd med dig själv! Ta bort känslan av att du är vad du äter, du är så mycket mer. So what, om du skulle gå upp ett par kilo, sluta bry dig om vad andra tycker och gör så du mår som allra bäst. 

Visst kan det vara så att man är överviktig eller har något annat problem, och att man därför väljer att äta nyttigt för att uppnå en bättre hälsa. Men då har man valt det själv, och är förhoppningsvis nöjd med sitt beslut. Påverkas då inte av andra, utan ät det som gör dig nöjd och glad. Ena dagen är det kanske nyttig mat, en annan dag är du kanske sugen på något som du definierar som onyttigt.

Jag vill bara uppmana alla att sluta döma sig själva och varandra när det gäller mat och ätande. Vi äter för att få energi och orka röra på oss, men vad vi äter är upp till oss själva. Det är ditt beslut, låt inte du själv eller någon annan förstöra det. Dessutom är inte ätandet en prestation, du är inte en bättre människa för att du äter nyttigare, du kanske bara tappar några kilon och får en bättre fysisk hälsa. Men du är inte en bättre människa på grund av om dina matval är nyttiga eller onyttiga.

Äta bör man, annars dör man.

När jag är sugen på det, så äter jag min favoritfika, även om det inte är det nyttigaste; fullkornsdigestive, bregott, Prästost och lemoncurd. Mums. Och så te med socker, Russian Earl Grey.

Jag äter som jag vill, när jag vill. Gör så du med. Och låt inte andra hacka ner på hur du väljer att leva ditt liv. Och var noga med att ta reda på om du äter som du gör för att du själv vill det, eller för att samhället vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar