söndag 8 juni 2014

Var nöjd med dig själv; del 4 - Kroppsuppfattningen

Då var det dags för den fjärde delen; kroppsuppfattningen.

Kroppsuppfattningen tror jag många, inklusive mig själv, har problem med. Ett problem som skapats av de sjuka kroppsideal som samhället har idag. Man "ska" vara smal, vältränad, tonad, om man är tjej. Och är man kille så "ska" man vara vältränad, men ändå ligga på en väldigt låg fettprocent, så att alla musklerna blir så tydliga som möjligt.

1. Det är väldigt svårt och jobbigt att uppnå dessa ideal med träning och kost. Det krävs en stor insats.

2. En del ideal går inte ens att uppnå för vissa. Är du tjej är det inne att ha ett "thigh gap", men om du har det eller ej beror på hur ditt bäcken är utformat. Och som jag, som har utstående revben och en brock fem centimeter utanför naveln är det omöjligt att uppnå en "platt" mage.

3. En del vill inte nå dessa ideal, och ifrågasätts då av samhället. Varför? Kan man inte få leva som man själv vill?

I grund och botten tvingar samhället oss att se på negativt på våra kroppar, om de inte uppfyller idealen. Men när är det nog? När är man klar? Och vad gör man när man uppfyllt alla ideal? Kan man inte alltid jobba lite hårdare och anstränga sig lite mer?

Vi borde istället se på våra kroppar med glädje. Varje gång jag gör förbi spegeln försöker jag tänka positiva tankar om min kropp. Att den är vacker. Att den är funktionell. Att den är så gott som frisk. Att den duger. Att den är fin som den är. Och vet du vad? Jag tror nästan det fungerar! Nu älskar jag min mage precis som den ser ut för att jag orkar göra långa sit-ups, för att den är stark, för att jag orkar träna den. Jag gillar att den inte är perfekt. Den, min mage, är fin ändå. Och låt den få vara det. Låt mig få tycka det. Och låt dig själv tycka att din egen mage är fin, och perfekt. Och dina armar, dina ben, och alla andra kroppsdelar.

Men träningsmotivationen då? Jag tror det handlar om att man måste våga älska sin kropp, men samtidigt veta om att "om jag vill förändra något som har med utseendet på kroppen att göra, så kan det fungera med träning och förändrade kostvanor", och man verkligen vill göra det, så ska man göra de förändringarna som krävs. Men fundera först på om du verkligen vill förändra din kropp, eller om det är samhället som tvingar dig att vilja det...

Två inspirationsfilmer:

http://aplus.com/a/this-woman-wants-to-change-how-we-look-at-our-bodies

http://newsner.com/2014/05/fotografen-som-visar-hur-mammor-verkligen-ser-ut-efter-fodseln-sa-vackert/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar