måndag 30 juni 2014

Run like a girl!

Facebook är bra till många saker, speciellt när man har så många härliga facebookkompisar som jag har. Idag, på min feed, så kom denna film upp...


"Like a girl", eller "som en tjej". Du anar inte hur många gånger jag har fått höra att "jag springer som en tjej", "jag kastar som en tjej" och "jag sparkar som en tjej". Och det har gjort ont att höra. Är inte det i sig fruktansvärt, när jag som tjej, flicka, kvinna mår dåligt över att någon poängterar min könstillhörighet? Jag borde istället bli stolt. Precis, jag slår som en tjej för att jag är en tjej.

Sen är det också fruktansvärt att samhället har "bestämt" att tjejer springer, slår och kastar sämre. Visst är det generellt så att kvinnor har mindre muskelmassa än män, men tjejer och kvinnor springer absolut inte som i filmen bara för att de är kvinnor. En del kvinnor springer på ett vis, och andra kvinnor springer på andra sätt. Det går inte att kategorisera, även om samhället och den mänskliga hjärnan är uppbyggd till att kategorisera och stoppa människor i olika fack.

Tänk efter, innan du släpper ut en kommentar som formuleras "som en tjej". Stå istället emot och poängtera när andra gör precis det misstaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar