lördag 31 maj 2014

Var nöjd med dig själv; del 2 - Självkänslan

En bra självkänsla definieras av att känna att man duger, att man är något värd i sig själv, utan sina prestationer. Den definieras också av att man inte påverkas av vad andra tycker, och att man vågar vara sig själv. Enligt UMO så finns det även en koppling mellan makt och självkänsla, och menar att när man kan påverka och bestämma över sitt liv är det lättare att ha en bra självkänslan, medan det motsatta, att man är maktlös, kan få självkänslan att sjunka. 

En bra självkänsla kan definieras av bland annat:

- känner att man duger, trots att man inte är bra på allt
- känner att man har rätt att ta plats, att synas och höras och att man känner sig respekterad
- vågar tala om hur man mår eller vad man tycker
- accepterar att alla inte kan tycka om en
- känner att man har rätt att säga både ja och nej till saker
- kan be om hjälp när man behöver
- känner att man är värd att må bra, att man sköter om sig själv och gör saker som får en att må bra
- törs prova nya saker och nya situationer
- vågar misslyckas
- törs ta kontakt med människor
- kan ge både positiv och negativ kritik till andra
- står för den man är och hur man ser ut
- känner sig okej även om allt inte är perfekt
- törs stå för det man gör och det man har gjort
- kan erkänna misstag och be om förlåtelse om man gjort någon illa
- kan belöna och berömma sig själv

Och en dålig självkänsla definieras av bland annat:

- känner sig dålig, att man inte tycker att man är värd något
- gör saker som inte är bra för en
- undviker att umgås med andra
- undviker att prova nya saker
- försöker vara andra till lags i vänskaps- och kärleksrelationer
- inte tar plats och tar för sig i olika situationer
- ofta är svartsjuk eller avundsjuk på andra
- blir jätteledsen om man misslyckas med något man gör.

Källa: http://www.umo.se/jag/sjalvkansla/

Hur blir nu det här när det kommer till kost, träning och utseende?

För att öka sin självkänsla ska man alltså kunna belöna sig själv, med mat, kanske? Eller hur belönar man sig själv på bästa sätt? Samtidigt så behöver man känna att man är värd att må bra, att man sköter om sig själv och gör saker som får en att må bra. Det skulle kunna tolkas som om att man ska lägga tid på sin träning, för att det är ens kropp värd, samtidigt som det istället skulle kunna tolkas som om att man kan strunta i sin träning, om man inte finner något nöje i att träna. Men hur bra mår kroppen då? 

Man behöver även kunna stå för den man är, och hur man ser ut, idag. Nu. Ställ dig framför spegeln och var nöjd. Det kommer din självkänsla må bättre av. Du duger precis som du är. Men din träningsmotivation då? I min värld behöver jag något som jag vill förändra (eller kanske förbättra är ordet?!) på min kropp eller mitt utseende för att hitta motivation till träning. Så kul tycker jag inte det är att träna (jo vissa pass, men absolut inte alla) så att jag skulle kunna göra det utan någon ytterligare motivation.

Antagligen behöver man hitta träning som motiverar och utmanar, som är rolig, som du kan njuta av. Och som får dig att känna att du duger.
Ska man ha en bra självkänsla behöver man också kunna gå sin egen väg, säga ja och nej till olika saker. Så som mat och träning kanske? Våga prova något nytt, våga stå emot onyttigheterna eller våga äta något onyttigt fastän alla andra sitter där med sina sallader. Våga göra som du vill helt enkelt. Våga göra som du vill utan att känna att det är fel, för du duger precis som du är. Och våga känna att det inte behöver vara perfekt, för du och det du gör duger ändå.

Här kan du hitta tips på att öva upp din självkänsla, så att du också kan få känna att du duger: http://www.umo.se/jag/sjalvkansla/tips-for-battre-sjalvkansla/
Så nu ska jag unna mig en lässtund, så jag kan bli bättre på att vara nöjd med den jag är, utan att behöva känna att jag hela tiden måste prestera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar