fredag 30 maj 2014

Var nöjd med dig själv; del 1 - Introduktion

För att komma något vart, för att utvecklas, det handlar inte psykiskt eller fysiskt, så måste man ha något mål, en vision. Det handlar inte bara om ensamma individer, utan också om politiska partier och företag. Jag måste, precis som alla andra som vill utvecklas, ha en vision om mitt liv.

Vad är min vision? Vilka mål har jag när det gäller min psykiska och fysiska hälsa?

- Jag vill må bra fysiskt (frisk, stark och bra kondition)

- Jag vill må bra psykiskt (vara nöjd med mig själv, mina prestationer och min kropp)

Och hur når jag dit? Hur når jag alla mål samtidigt? För det är väl egentligen ingen konst att bestämma sig för att min kropp är fel och ful, och sedan använda det som motivation till att skapa en bra fysisk hälsa där jag är frisk, och tränar och äter som man "ska". Men vad händer då med den psykiska hälsan?

Idag finns det en hel del trender kring hälsa, kost, träning och utseende. Hur påverkar dessa trender de val jag gör? Hur påverkar normerna som samhället skapat min val? Väljer jag att göra som jag gör för att det får mig att må bra, eller för att alla runt omkring mig ska må bra? Och om jag väljer att följa trenden, och börjar må bättre, beror det då på att jag blivit starkare, smalare och friskare, eller för att samhället nu tycker om mig?

Jag vill svara på dessa frågor. Mest för att jag själv ska komma ur detta träsk. Och för att alla andra där ute som känner sig instängda ska få bli fria.

Mitt huvudsakliga mål är att kunna kombinera en bra fysisk och psykisk hälsa som inte motsäger varandra. Måste jag kanske då dela upp mitt liv i två delar, en del som kämpar för det fysiska, och en del som kämpar för det psykiska? En del som tränar och äter rätt, och en del som accepterar och gillar hur jag ser ut, och låter mig njuta av till exempel onyttig mat? Men hur skulle det fungera helt praktiskt?

Kan man kombinera fysisk och psykisk hälsa precis som man vill, eller är det omöjligt i dagens normsamhälle där det nu krävs ALLT för att ligga på topp. Du ska vara nyttig och onyttig (för att inte försumma dig själv), du ska vara nöjd med din kropp samtidigt som du ska vara motiverad att träna mer och allt däremellan.

Nu tänkte jag gräva djupare i självkänsla, självförtroende och kroppsuppfattning för att om möjligt hitta något svar. Eller kanske oändligt med svar. Häng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar