lördag 3 maj 2014

Min hudvårdsrutin Del 2

Så då var det dags för kvällsrutinen! Ibland, men inte alltid, så använder jag smink under dagen/kvällen och det tvättar jag ALLTID av! För min hud är det otroligt viktigt, eftersom finnarna annars poppar upp under natten. Visserligen använder jag mycket mineralsmink, men min hud blir igentäppt i alla fall.

På kvällen börjar jag med att ta bort mitt ögonsmink. Då använder jag en remover för vattenfast smink, en sådan som innehåller två vätskor som blandas när man skakar och som man sedan har på en bomullspad. Ett hett tips när det gäller remover för ögonsmink är att ta bort eyeliner och ögonskugga  på varje öga först, och sen ge sig på mascaran, eftersom removern då fått verka några sekunder på fransarna, och då slipper man gnugga.

De två jag använder nu är:

Nivea Double Effect Eye Make-Up Remover

L'Oréal Eye & Lip Make-Up Remover Waterproof

De båda har samma effekt, och det har bara råkat bli så att jag köpte två olika sorter. Jag tänkte jämföra dessa i en större recension senare.


Efter att sminket är borta rengör jag ansiktet med två produkter, om jag använt smink. För att ta bort sminket som är i ansiktet, och resterna av removern, så använder jag Garnier Pure Aktive Purifying Make-Up Remover Gel (en superprodukt!). Efter det så väljer jag en av följande produkter för att reducera finnar och blemmor:

Neutrogena Visibly Clear Pink Grapefruit Facial Wash (precis som på morgonen)

Neutrogena Visibly Clear 2-in-1 Wash Mask

Neutrogena Visibly Clear Blackhead Eliminating SOS Cleanser  Edit: Använd inte denna, den innehåller plastkulor (polyethylene) som förstör miljön och för fiskarna i havet! Kolla dina skrubbar, så de inte innehåller detta ämne. Och jag kommer därför inte att recensera denna produkt, utan istället skriva ett inlägg om varför man inte ska använda skönhetsprodukter med ämnet polyethylene!

Och man skulle kunna säga att de har olika grad styrka och skrubbningseffekt. Jag tycker att den mildaste är längst till vänster, och sedan blir de starkare ju längre till höger man kommer (se bilden). Efter rengöringen använder jag oftast ansiktsvatten, och då är det samma som på morgonen som gäller:

The Body Shop SeaWeed Clarifying Toner


Efter rengöringen återfuktar jag alltid huden ordentligt inför natten. Just nu använder jag två produkter, och varvar mellan dagarna. 

Weleda Iris Moisture Balancing Hydrating Day Cream (Dry to Very Dry Skin) (30 ml)
Kostar 159 kronor.

Laino Crème Hydratante Éclat Anti-Oxydante (50 ml)
Kostar 129 kronor.

Krämen från Weleda är visserligen en dagkräm, men jag tycker den är lite för fet för våren och sommaren, och använder den därför som nattkräm istället. Jag använder ingen speciell ögonkräm, utan stryker ett tunt lager på ögonlocken med samma kräm. Jag älskar verkligen att ha ordentliga återfuktande krämer, som är lite fetare. Min hud mår verkligen bra av det. 


Något jag tycker är viktigt med min hudvård är att jag vet vad den innehåller. Dessa två krämerna innehåller inget konstigt, utan mycket naturliga ingredienser, något som tyvärr inte alltid fungerar med min hy. Men just dessa två alternativ tycker jag fungerar bra!

Jag hoppas du har fått lite inspiration till att bry dig om din hud lite mer! Och kanske inspiration på någon ny produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar